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M A Weekly Bulletin - PARACHAT VAÉRA - 1er Février 2020/ 6 Chevat 5780

01/31/2020 10:59:39 AM

Jan31

M.A. WEEKLY BULLETIN  PARACHAT BO

SHABBAT TIMES
candle lighting 4:40  chabbat morning :8:30  am
havdalla 5:47 pm

    

 

 

PARACHAT BO

1ER FÉVRIER 2020 - 6 CHEVAT 5780

 

PÉTIHAT HAHÉKHAL : DAVID PISAREVSKY

 

                              BON ANNIVERSAIRE À SYLVAIN CHEMTOB

 

HAZKAROT :

Clément Setton (ZL)

Nahman Ben Natan (ZL)

 

Le Kiddoush est offert par Gabriel et Jocelyne Bénizri à la mémoire de Clément Setton (ZL), père de Jocelyne

 

 

Bo - en bref

Exode 10, 1 - 13, 16

 

Dépéchez vous pour réserver et acheter vos places au Living Room pour la grande soirée de Pourim du 7 mars à 8 :00 pm.

Nous vous promettons une soirée inoubliable pleine de plaisir et de fun!!!

 

Bo - en bref

Exode 10, 1 - 13, 16

Les trois dernières plaies s’abattent sur l’Égypte : un immense nuage de sauterelles dévore toutes les plantations ; une obscurité épaisse et palpable enveloppe le pays et tous les premiers-nés de l’Égypte sont tués à minuit du 15ème jour du mois de Nissan.

D.ieu ordonne la première Mitsva au peuple d’Israël : établir un calendrier basé sur la renaissance périodique de la lune. Les Israélites doivent également offrir à D.ieu un « sacrifice pascal » : un agneau ou un chevreau doit être égorgé et son sang doit être aspergé sur les montants et le linteau de la porte de chaque foyer juif afin que D.ieu « saute par-dessus » ces maisons lorsqu’Il ira tuer les premiers-nés égyptiens. La viande grillée du sacrifice devra être consommée ce soir-là avec de la Matsa (du pain azyme – non levé) et des herbes amères.

La mort des premiers-nés finit par briser la résistance de Pharaon et il renvoie les Enfants d’Israël de sa terre. Ils partent en telle hâte que leur pâte n’a pas le temps de lever et le seul pain qu’ils peuvent emporter est de la Matsa. Avant de partir, ils demandent à leurs voisins égyptiens de l’or, de l’argent et des vêtements, vidant l’Égypte de ses richesses.

Les Enfants d’Israël reçoivent le commandement de consacrer tous leurs premiers-nés et de célébrer l’anniversaire de l’Exode chaque année en éliminant tout levain de leurs possessions pendant sept jours, en mangeant de la Matsa et en racontant l’histoire de leur délivrance à leurs enfants.

Il leur est aussi commandé de porter des Téfilines sur le bras et la tête chaque jour (sauf le Chabbat et les jours de fête) pour se rappeler l’Exode et leur engagement envers D.ieu qui en a découlé.

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La dixième plaie

 

La mort des premiers-nés fut la dixième d’une série de plaies infligées aux Égyptiens. Mais il y eut une différence fondamentale entre cette plaie et les neuf précédentes, une différence qui touche à la nature et à la fonction mêmes des plaies.

Le principal objectif des neuf premières plaies était de provoquer une prise de conscience chez les Égyptiens. Comme l’a dit Moïse à Pharaon :

Ainsi a dit D.ieu : « Par ceci tu sauras que Je suis D.ieu : je frapperai... les eaux du Nil, et elles se transformeront en sang. »

Si tu ne laisses pas partir Mon peuple, Je vous enverrai des essaims de bêtes sauvages... afin que tu saches que Je suis D.ieu.

Encore une fois, J’envoie toutes Mes plaies... afin que tu saches que nul n’est comme Moi sur toute la terre.3

La dixième plaie, cependant, fut plus qu’une démonstration de la puissance divine : elle vint punir et détruire, briser l’Égypte et libérer Israël de son sein.

Cela permet de comprendre une surprenante différence entre les neuf premières plaies et la plaie des premiers-nés. Les neuf premières plaies ne menaçaient que les Égyptiens, elle n’avaient aucun effet sur les enfants d’Israël.4 Le Midrash nous dit que pendant la plaie du sang, si un Égyptien et un Juif buvaient du même verre, le Juif buvait de l’eau tandis que l’Égyptien buvait du sang. Il enseigne que lors de la plaie des ténèbres, un Juif pouvait pénétrer dans la maison d’un Égyptien baignant dans la lumière du jour, tandis que pour l’Égyptien, le monde était plongé dans l’obscurité. Mais s’agissant de la plaie des premiers-nés, les Juifs y étaient tout aussi vulnérables que leurs voisins égyptiens, et une série de mesures de protection durent être prises pour que les premiers-nés juifs ne meurent pas également.

Les Juifs reçurent le commandement de faire un sacrifice pascal (korbane pessa’h) à D.ieu, c’est-à-dire d’abattre un agneau ou un chevreau, d’asperger son sang sur les deux montants et le linteau de la porte de leurs maisons, et de manger sa viande ce soir-là avec de la matsa et des herbes amères. Cette nuit-là, les Juifs se circoncirent également. Ce n’est que par le mérite de ces deux mitsvot que les premiers-nés juifs furent épargnés. (À ce jour, tous les premiers-nés juifs ont le devoir de jeûner la veille de Pessa’h en reconnaissance du fait qu’ils auraient dû eux aussi mourir dans la plaie des premiers-nés.) Selon les paroles du prophète : « Je suis passé au-dessus de toi, et Je t’ai vue gisant dans ton sang (c’est-à-dire le sang de la circoncision et le sang du korbane pessa’h), et Je t’ai dit : “Par ton sang tu vivras !” »5

 

Wearing Tefillin

= Why don’t we put on Tefillin on Shabbat and Yom Tov and have you ever wondered why we

take it off before mussaf of Rosh Hodesh?

The Torah says “And it shall be for you a sign.” This teaches us that we only put on

Tefillin when we need a sign. Shabbat and Yom Tov are signs by themselves so we don’t wear

Tefillin on those days. Hol Hamoed is not a ‘sign’ and therefore according to the Torah we

should wear Tefillin on Hol Hamoed but it seems that this law changed at a future date (

influenced by the kabbalists, a few hundred years ago) and it became customary among some

communities not to wear Tefillin on Hol Hamoed (the Shulchan Aruch actually forbids it (even

though his own uncle wore Tefillin as he attests), but others disagree and allow it and some

require it).

The reason we remove the Tefillin before praying Mussaf of Rosh Hodesh is because

we are reciting Keter instead of Nakdishach in the Kedusha of the hazara of the Musaf which is

almost like a holiday. Rosh Hodesh is not a “sign” and therefore we should wear tefillin on Rosh

Hodesh (and do wear tefillin). However, also likely a kabbalistic influence, the custom became

that we take it off before praying Musaf as if Rosh Hodesh is a Yom Tov.

= Why must we put Tefillin on the side of our arm facing the body and why do we cover the

Tefillin with something?

The Torah says “It shall be for you a sign” The Gemara learns from here “It shall be a

sign for you and not for others”. This means that the Tefillin shall be only for you, and not seen

by others.

=Why do we first put on the Tefillin of the arm and then the Tefillin of the head?

Because first the Torah says “on your hand” and afterwards it says “between your eyes

(i.e. your forehead)” so that is the order we put them on.

=If the Torah says “between your eyes”, why do we put the Tefillin above the eyes?

When the Torah forbids making a mark on one’s forehead, the Torah says “between

your eyes.” We are taught that this means the forehead, because that is where people would

make a mark in those days, so here too it must mean on the forehead.

 

Bo nous montre la chute de l’oppression Egyptienne et la préparation des hébreux à la sortie de l’esclavage.

Liberté et renouveau

Dans son premier commentaire de la Torah, Rashi se demande pourquoi la Torah ne commence-t-elle pas avec notre parasha Bo, et plus précisément avec le début du chapitre 12 : "Dieu parla à Moïse et à Aaron au pays d’Egypte en leur disant : ce mois-ci sera pour vous le début des mois, il est premier pour vous pour tous les mois de l’année" (exode, 12, 1 et 2).

Il s’agit là, en effet, du premier commandement de la Torah donné au peuple d’Israël, et si la Torah est d’abord est avant tout le livre de la Loi, elle mérite de commencer par ce passage. Nous voudrions pour notre part nous poser la question inverse. Pourquoi ce commandement est-il le premier commandement de la Torah ?

Mais tout d’abord, précisons la nature de ce commandement telle que la tradition le commente. Il s’agit de l’obligation pour Israël de compter les mois en fonction du renouvellement de la lune, en fixant que le premier mois de l’année est celui de Nissan, le mois de la sortie d’Egypte. Rappelons en effet que le calendrier hébraïque est double : lunaire et solaire. Sa particularité est donc de tenir compte de deux types de phénomènes célestes mis en place au moment de la création du monde.

En effet, d’une part la terre fait le tour du soleil en une année (environ 365 jours et ¼) et d’autre part la lune fait le tour de la terre en un mois (environ 29 jours et ½). Dans le calendrier occidental, qui est uniquement solaire, il n’y a pas de signification véritable pour la notion de mois, et les mois solaires sont une construction artificielle qui ne symbolise aucun phénomène cosmique. De même, dans le calendrier musulman, uniquement lunaire, le concept d’année est artificiel, et est vide de tout sens réel. Ce premier commandement vient donc exiger de nous la capacité d’appréhender le temps qui passe à travers les deux phénomènes célestes que nous pouvons observer.

C’est pourquoi la première mitsvah de toute la Torah a trait au temps et à son comput (« ce mois-ci sera pour vous en tête des mois, il sera pour vous le premier des mois de l’année » Exode 12,2) : il faut que le premier mois de l’année, celui avec lequel on commence à compter - parce qu’il compte vraiment - soit le mois de la sortie d’Egypte, le premier mois du printemps. La fête de Pessah reste ainsi perpétuellement pour nous la fête du printemps

 

 

Bo Quiz

1)Q. “The locusts went up over the entire land of Egypt and rested in all the borders of Egypt.”

(10:14) Why does the Torah repeat “all the borders of Egypt” after it already said that the locusts

“went up over the entire land of Egypt”?

A. The Jews of Egypt lived in the city of Goshen. Goshen was not affected by any of the

plagues. The locusts were meant to destroy any vegetation not previously destroyed by the hail.

Knowing that very shortly the Jewish people would be leaving Egypt, Hashem sent the locusts.

They covered Egypt from border to border including Goshen in order to ensure that the

Egyptians would have no benefit from the Jewish fields in Goshen.

 

2)Q. Why did Hashem make a plague of darkness?

A. The Midrashim give two reasons: The first is because there were Jews who were evil and

needed to be killed before the Exodus. Hashem didn’t want the Egyptians to see them die

during one of the plagues because then they would say that the Jews are also dying, so he

killed them in the darkness (according to some opinions (quoted by Rashi) 80% of Benei Yisrael

died during the 3 days of darkness. This Midrash seems unlikely however since there were

about 1.5 million Jews that left Egypt. If that was only 1/5th of the population that would mean

that there were about 7.5 million to start with and they were only 70 people several generations

earlier). The second reason given for the plague of darkness was that Hashem wanted the

Jews to get all their property back from the Egyptians. The Midrash explains that during the

darkness the Jews were able to see. They went to the Egyptians homes and saw where all their

valuables were. After the plague was over they went to the Egyptians and asked them to return

their property. If the Egyptians denied it they would tell them exactly were their property was.

Some believe that the plague of darkness was a Saharan sand storm and that would preclude

the Jews from being able to see during this plague.

 

3)Q. Rashi explains that during the first three days of darkness, no one was able to see anyone

else. During the succeeding days, the darkness was so thick that if an Egyptian was sitting, he

was unable to stand up, and if he was standing, he was unable to sit down. Every plague lasted

seven days (except the plague of the firstborn). Why did the plague of darkness last only six

days?

A. When the Jews left Egypt and traveled in the desert, clouds of glory accompanied them.

During the day, the clouds would clear a path in the desert, and at night a pillar of fire lit up the

camp. When the Egyptians pursued the Jews, the Torah says, “There was a cloud of darkness

[for the Egyptians] and the night was illuminated [for the Jews through a pillar of fire]” (14:20).

Thus, Hashem reserved the remaining seventh day of darkness to punish the Egyptians when

they chased after the Jewish people.

A. Circumcision and Korban Pesach.

 

6)Q. Who among the firstborn of Egypt survived Makat Bechorot and why did he survive?

A. Pharaoh. God wanted him to witness the splitting of the sea.

 

7)Q. What three historical events occurred on the 15th of Nissan (the date of Pesah), prior to

the event of the Exodus from Egypt?

A. According to the Midrash, the angels came to promise that Sarah would have a son,

Yitzhak was born, and the exile of the “covenant between parts” was decreed. Part of the

reason for this midrash is to show that God promised that the wandering would last 400 years

and from the birth of Isaac till the Exodus was exactly 400 years to the day. As discussed

separately, Ramban disagrees and states the 400 years actually became 430 years, and God’s

prediction to Abraham didn’t come true exactly, but God was pretty close.

 

8)Q. The only Tamei (non-Kosher) animal whose first-born is redeemed is the donkey. Why

were the donkeys favored?

A. The midrash associates this with the donkey assisting the Jewish People during the

exodus.

 

9)Q. If God said “This month shall be for you the first of months”, and he was referring to

Nissan, why do we observe Tishre as the first month?

A. The more accepted opinion in the Gemara is that the world was created on the first of

Nisaan and therefore Rosh Hodesh Nisaan would be Rosh Hashana. This is why we recite the

blessing on the sun – Birkat Hachama (recited once every 28 years – weather permitting) in

Nisaan and not in Tishre. However, according to another opinion, God created the world on the

first of Tishre (what we today call Rosh Hashana – Beginning of year). In this parasha, God

tells us that Nissan will be the “first of the months”, and we should count the other months based

on Nisaan. This is how it is done throughout the Bible. Nissan is the first month for kings and

 

holidays. When writing official documents, they used to write “It is the second year in king so-

and-so’s reign”. For this counting we use Nissan to evaluate what year it is in his reign.

 

PROVERBS

 

 

"None are so deaf as those who would not hear."

Tell me who your friends are, so I can tell you who you are."

Every little pot has a fitting lid."

The pen is mightier than the sword.

He who rests grows rusty.

A bad workman always blames his tools. ...

If Fortune calls, offer him a seat.

Time is the best doctor.

No one knows whose shoe pinches except the person who walks in it.

Don't stick your head in a wolf's mouth.

 

 

 

 

 

 

 

THE SHABBAT SMILE

 

Sarah is talking to her friend Estelle about her neighbour. "You should hear what she regularly says about her husband, poor guy. She never has a good word to say about him. I think she must have graduated from the l'shon ha'ra school. And do you know what, Estelle? He's really not such a bad man. I mean look at me - my Hymie is a fat, lazy slob and cheap man and have you ever heard me say a bad word about him?"

 

Morris is in Blooms Restaurant one night when he notices a man and woman, sitting at a table next to his, looking very romantic as they stare into each others' eyes. But then quite suddenly, the man slides off his chair and falls under their table. Morris immediately notices that the woman doesn't seem to have seen this because she's looking in the other direction. So he quickly calls over to her and says, "Lady, I'm sorry to tell you this but your husband has just collapsed and fallen under your table."
"No he hasn't," she replies, "my husband just walked into the restaurant."

 

A man joined a multinational company as a trainee. On his first day he
dialed the cafeteria and shouted into the phone, "Get me a coffee quickly!"

The voice from the other side responded, "You fool. You've dialed the wrong extension! Do you know who you're talking to, dumbo?"

"No" replied the trainee.

"It's the CEO of the company, you fool!"

The trainee shouted back, "And do you know who YOU are talking to, you fool?"

"No," replied the CEO.

"Good!" replied the trainee as he put down the phone.

 

CHABBAT CHALOM

MAGHEN ABRAHAM

David Hasson

 

 

 

 

 

 

 

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Tue, March 31 2020 6 Nisan 5780