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M A Weekly Bulletin - PARACHAT LEKH LEKHA / 9NOVEMBRE 2019/11 HECHVAN 5780

11/08/2019 12:36:38 PM

Nov8

M.A. WEEKLY 
CHABBAT PARACHAT LEKH LEKHA

SHABBAT TIMES
candle lighting 4:14
chabbat morning :8:30  am
havdalla 5:18 pm

 

 

PARACHAT LEKH LEKHA / 9 NOVEMBRE 2019/

11 HECHVAN 5780

PETIHAT HAHEKHAL : MOUSSA SAAD

 

Le Kiddoush est offert par les familles Hasson et Gaiptman à la mémoire de Rachel Hasson (ZL)

 

Ce chabbat , c’est la Hazkara de Rahel Immenou , notre matriarche, À lire le texte dans ce bulletin

 

Dans ce bulletin:/ In this issue

-La Paracha en bref

Which positive is the most unique mitzvah

Why were Bné Ysrael

Première circonsision de la Torah

Hazkara de Rahel Immenou

Lekh Lekha quiz

Proverbs

Le sourire du Chabbat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lekh Lekha - en bref

Genèse 12, 1 - 17, 27

 

D.ieu s’adresse à Avram et lui ordonne : « Va pour toi hors de ta terre, de ton pays natal et de la maison de ton père, vers la terre que Je te montrerai ». Là, dit-Il, « Je ferai de toi une grande nation » et « toutes les familles de la terre seront bénies par toi ». Avram et son épouse Saraï, accompagnés de leur neveu Loth, voyagent vers la terre de Canaan où Avram construit un autel pour D.ieu et continue de diffuser le message de l’existence d’un D.ieu unique.

Une famine contraint le premier Juif à se rendre en Egypte. Les princes du Pharaon voyant la beauté de Saraï la conduisent au palais. Avram échappe à la mort car lui et Saraï se sont présentés comme frère et sœur. Mais une plaie frappe Pharaon et sa maison, l’empêchant de toucher à Saraï, ce qui le convainc de la rendre à Avram et de compenser ce dernier par de l’or, de l’argent et du bétail

A leur retour en Canaan, Loth se sépare d’Avram et s’installe dans la cité corrompue de Sodome. Il est fait captif lorsque les puissantes armées de Kedarlaomer et ses trois alliés conquièrent les cinq cités de la vallée de Sodome. Avram arme alors une troupe et part à la poursuite de ces derniers qu’il défait, libérant Loth. Il est alors béni par Malki-Tsedek, roi de Chalem (Jérusalem).

D.ieu conclut avec Avram « l’Alliance entre les Morceaux », lors de laquelle l’exil (la Galouth) et la persécution du peuple d’Israël sont annoncés, et, en même temps, la Terre Sainte lui est donnée en héritage éternel.

Toujours sans enfants dix ans après leur arrivée en terre de Canaan, Saraï enjoint son mari, d’épouser Hagar sa servante. Celle-ci tombe bientôt enceinte et « sa maîtresse devint méprisable à ses yeux ». Saraï la traite alors durement et Hagar s’enfuit. Un ange la convainc de retourner auprès de sa maîtresse et lui annonce que son fils sera le père d’une nation particulièrement nombreuse : Ismaël naît alors qu’Avram est âgé de 86 ans.

Treize années plus tard, D.ieu change le nom d’Avram en Avraham (« père d’une multitude ») et celui de Saraï en Sarah (« princesse ») et leur promet la naissance d’un fils. De cet enfant, qu’ils appelleront Isaac (« il rira »), descendra la grande nation avec laquelle sera maintenue l’alliance. D.ieu ordonne à Avraham de se circoncire, lui et ses descendants en « signe de l’alliance entre Moi et vous ».

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Which positive command is the most unique mitsva, above all positive commandments?

Circumcision.

Many people will remind us that all parts of the Torah are equally important and that we are uncomfortable saying that one portion is more important, and another segment is less important. We also know from Pirke Avot that we should not perform laws because we believe them to be important and ignore other laws that we don’t see as being such important laws. However, Maimonides does go out of his way in this case to say that the law of circumcision is a great commandment and that if someone doesn’t circumcise their son, he has transgressed a positive commandment that is very great and very severe above all the other positive commandments. This may be because it essentially defines someone as being part of the group and defines the person for his life. This is different than a passing mitzvah that one does at one point in his life but doesn’t necessarily define him as a person. It is also one of two positive commandments that receives the punishment of karet for transgressing. Do you know what the other one is? There is an interesting question regarding whether one is constantly performing the mitzvah of circumcision every day, or is the mitzvah only performed at the time of the circumcision. Another way of looking at it is what is the actual commandment. Is it to live life while being circumcised and the actual procedure is simply a technicality to get there, or is the procedure itself not just a technicality, but the actual mitzvah itself and once it is completed the performance of the mitzvah is completed as well?

 

 

 

 

Why were Bné Ysrael destined to become slaves in Egypt

Ramban notes the similarities between this episode and Bnei Yisrael later on. Ramban believes

that many of the stories in the Bible are signs of future events. He explains, that Abraham left Canaan and went to Egypt because of a famine and Yaakob and his children left Canaan to Egypt because of famine. His wife was taken by the Egyptians and the girls were taken by the Egyptians later on (“and Pharaoh let the girls live”), and both times Hashem brought plagues upon the Egyptians and both Abraham and his future descendants were kicked out of Egypt with a lot of riches. Ramban often quotes the idea that Ma’ase Avot Siman L’banim – that what happened to the forefathers are a sign of what will happen to their descendants. He uses this often in his commentaries. 5

. Another opinion is that of the Torah. The Torah writes in verse 16 above that in the 4th generation they will return to the Promised Land...for the iniquity of the Amorite is not yet full. For whatever reason it seems that we cannot inherit the land until that point. This however doesn’t explain why they needed to be slaves and tortured during that time. One thing to note in this verse is that it is only 4 generations but the verse before said 400 years. 4 generations do not take 400 years.

Ach Moshe – Rabbi Ronnie Hasson:All the above commentaries explain why Abraham was punished with this decree. However, it may be possible that this was not a punishment at all. Maybe the purpose of the slavery was to help us improve as a nation rather than to simply punish us. Think about how much of our religion is related to the Exodus from Egypt (had we not gone down to be slaves there would have been no exodus). The 3 major holidays in the year are related to the Exodus, the Exodus leads to Matan Torah, many of the laws of social justice are related to us having been slaves once and recognizing that and learning to treat others better, etc. The going down to Egypt and the subsequent Exodus including the 10 plagues showing the world the power of the 1 true God and the ensuing revelation at Sinai are integral parts of our religion and our connection to God. We truly (and literally) thank God every single day of our lives in the prayers for sending us down to, and taking us out of, Egypt. It is what made us the great nation we became.

 

 

Première circoncision dans la Torah

D.ieu dit à Abraham que le moment était venu pour lui d’avoir un fils avec Sarah, et en prévision de cela, il devait se circoncire.

La circoncision est le seul commandement qui soit scellé dans notre chair. Par elle, chaque Juif est physiquement et irrévocablement relié à D.ieu, et il nous est ainsi donné le pouvoir de transcender nos tendances matérielles pour manifester notre véritable nature divine.1

 

 

Lech Lecha Quiz

1) Q. “And he treated Abram well for her [Sara] sake” (12:16). What do we learn from this Pasuk?

A. The Gemara Baba Metzia 59a teaches us from this Pasuk that a man must always be very careful to respect his wife because blessing is only found in his house due to his wife. Some people today take this statement to reveal some hidden magic about how blessing is transmitted to the home through the woman. In reality, this statement indicates something much more basic and simple. We go through life wanting “blessing.” To most people blessing is a stable and happy home with healthy family. In most homes (especially in the time that this statement was written) the woman of the house is the one that arranges for the home to be this way. Therefore, the Gemara advises us to treat our wives with courtesy and respect and be appreciative that it is thanks to them that we have this blessing of a stable home and family.

2) Q. Why was Pharaoh chosen to be the one who would rule over Bnei Yisrael?

A. There is a Mitzva that whenever a guest leaves, the host should walk him out, 4 steps. The midrash teaches that Pharaoh did this for Abram and for fulfilling the Mitzva of these 4 steps, he received a reward of having slaves for 400 years to build his empire. Although this Midrash may not be literally historically accurate, it teaches us an important lesson. The rabbis had a concept of Mida K’neged Mida, which is similar to the currently well-known concept of karma. We believe that when people do good they deserve to have good done to them. 3)

3)Q. Abraham didn’t accept any money from The King of Sedom, not wanting the king of Sedom to say, “I made Abram rich.” Why then was he willing to take presents from Pharaoh, King of Mitzrayim?

A. One explanation given is that Abraham suspected that the King of Sedom would publicize the fact that he enriched Abraham. Pharaoh, on the other hand, wouldn’t brag about his gifts to Abraham. Since they were given under embarrassing circumstances, Pharaoh would avoid mentioning them in order to avoid drawing attention to the incident. This explanation however is difficult to understand since when Abraham accepted the gifts there wasn't anything embarrassing yet that had occurred.

4) Q. Why was Abram worried after the war? A. According to the midrash, he had miraculously won the war and was afraid that the victory was Hashem’s reward for his good deeds. If he used up his good deeds to win the war, he was worried that he didn’t have enough left. But Hashem reassured him that everything is fine.

 

 

Q. What is the significance to the letters added to Abram’s and Sarai’s names? A. The letter `Yud’ taken away from Sarai’s name has a numerical value of ten. It was divided into the two letters `hey’—each of which has a numerical value of five. One was added to Sarah’s name, the other to Abraham’s. This teaches that an ideal marriage is based on sharing. Based on Yerushalmi Sanhedrin 2:6

 

 

Notre matriarche Rahel Immenou

 

La personnalité de Rahel Iménou, sa bienveillance, l’histoire de sa vie et son amour nous interpellent et nous donnent un sentiment de proximité et de protection. Notre matriarche Rahel a connu les épreuves, l’abnégation. Son histoire est exceptionnelle. Alors qu’elle se réjouissait de son mariage imminent avec le tsadik YAACOV AVINOU, son père décida qu’il fallait d’abord marier sa sœur aînée LEA. YAACOV connaissant son futur beau-père avait pensé à ce stratagème et prévu une parade à cette ruse. Il transmit des signes de reconnaissance à sa bien-aimée Rahel pour pouvoir la reconnaitre le jour-dit. Mais Ra‘hel Imenou, voyant sa sœur en chemin pour la houpa, eu pitié d’elle et de la honte qui l’attendait et dans un acte de bienveillance absolue, lui transmis les signes. Elle fut prête à sacrifier son avenir pour sa sœur, sans savoir qu’elle pourrait elle aussi être une des matriarches du peuple juif.

 

En route pour la Terre Sainte, à proximité de Bet Lehem, Rahel Iménou donna naissance à un garçon, mais mourut en le mettant au monde. Lorsqu’une femme accouche, ses actes sont examinés dans la Cour Céleste. S’il s’avère qu’elle a été négligente dans l’une des trois mitsvot particulaires aux femmes, sa vie est en danger.

Qu’elles sont les trois mitsvot spécifiques de la femme ?

- Prélever la halla de la pâte.

- Observer les halakhots de pureté familiale.

- Allumer les lumières du Chabbat.
Bereshit Raba 98,17

 

Lorsque Ra’hel fut jugée par la Cour Céleste, elle ne fut déclarée coupable de négligence dans aucun des domaines. Mais son mari YAACOV AVINOU avait maudit la personne qui avait volé les idoles de son beau-père sans savoir qu’il s’agissait de sa chère femme. A ce moment décisif la malédiction s’accomplit.

YAACOV AVINOU voulut enterrer Rahel Imenou au caveau des patriarches - Maarat Hamahpela - à Hébron.

 

Mais il reçut l’ordre divin de l’enterrer à la croisée des chemins, à Bet Lehem :

Lorsque dans le futur les fils de Ra’hel seront exiles par Nevoukhadnetzar (exil de Babel), ils passeront près de la tombe de Ra’hel. Elle suppliera HACHEM d’avoir Pitie de ses enfants, et HACHEM écoutera ses prières. Bereshit Raba 98,9.

LA TEFILA DE RA’HEL RÉVEILLE LA MISÉRICORDE DIVINE.

Retiens de ta voix les pleurs et de tes yeux les larmes, car tes bonnes actions seront récompensées, et ils reviendront à nouveau du pays de leurs ennemis. Yirmiahou 31 :15,16

Le Kever Ra'hel est un haut lieu de prières et de bénédictions pour ses enfants à travers l'histoire.

La veille de sa hilloulAsk no questions and hear no liesa, le 11 Hechvan, cette année samedi 98Novembre 2019

 

 

 

PROVERBS

 

If life deals you lemons, make lemonade

Ask no questions and hear no lies

A person is known by the company he keeps

Cheaters never win and winners never cheat

Don't bite the hand that feeds you

If God had meant us to fly he'd have given us wings

Opportunity never knocks twice at any man's door

Patience is a virtue

Strike while the iron is hot

The most beautiful fig may contain a worm.
 
Examine what is said, not who speaks.

 

 

 

 

LE SOURIRE DU CHABBAT:

Deux amis se rencontrent:
- Et ton fils, que fait-il
- Toujours dans l'avation
- Est-ce qu'il vole
- Pas souvent, un bidon d'essence par ci et un autre par la.


Une femme raconte à son amie qu'elle n'arrive pas à dormir la nuit; Hier elle a compté jusqu'à 3,750 pommes de terre
Son amie lui demande pourquoi elle compte des pommes de terre et pas des moutons comme tout le monde.
Elle répond : Oh non, pas de moutons pour moi, je suis végétarienne.

Un homme qui perd ses cheveux demande au pharmacien un produit qui
fait pousser les cheveux. le pharmacien lui montre un produit assez fort.
- Est-ce qu'il est efficace, demande le client
-Le pharmacien dit: Regardez bien le caissier avec la moustache, c'est ma femme
elle a essayé d'ouvrir le tube avec sa bouche.

 

 

CHABBAT CHALOM

MAGHEN ABRAHAM

 

David Hasson

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LIFECYCLE EVENTS

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CONGREGATION MAGHEN ABRAHAM

 

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Maghen Abraham
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Tue, April 23 2024 15 Nisan 5784