Sign In Forgot Password

M A Weekly Bulletin - PARACHAT EKEV = 24 AOÛT 2019/ 23 AV 5779

08/23/2019 12:20:37 PM

Aug23

M.A. WEEKLY 
CHABBAT PARACHAT  EKEV

SHABBAT TIMES
candle lighting 7:30pm
chabbat morning :8:30  am
havdalla 8:34pm

PARACHAT EKEV – 24 AOÛT 2019 / 23 AV 5779

PETIHAT HAHEKHAL : BENJAMIN-AVI HADID

CHABBAT MEVARKHIM HODECH  ELOUL , LE CHABBAT ET DIMANCHE PROCHAINS

 

Dernier rappel pour le BBQ , dimanche de 11 :30 à 3 :00 – Belle journée en perspective

Pour entrer directement à la terrasse extérieure, prière de ne pas entrer par la porte principale de la synagogue. Veuillez utiliser l’allée du coté gauche de la Synagogue

sur la rue Kellert qui mène directement à la terrasse

 

Dans ce bulletin : In this issue

La Paracha en bref

The Mitzvot of the Parasha

Connaissez vous Birkat Hamazone

Ekev Quiz

Israël : Ce bon pays

Proverbes - Shabbat smile

 

LA PARACHA EN BREF :

 

Dans la paracha de Eikev (« Parce que »), Moïse poursuit ses admonestations : il promet aux Enfants d’Israël que, s’ils accomplissent les commandements (Mitsvot) de la Torah, ils connaîtront la prospérité sur la Terre dont ils s’apprêtent à prendre possession, conformément au serment fait par D.ieu à leurs ancêtres.

Il rappelle aussi les manquements commis par la première génération constituée en peuple : le veau d’or, la rébellion de Kora’h, la faute des espions, leurs accès de colère contre D.ieu à Taveirah, Massah et Kivrot Hataavah (« les Sépulcres de la Concupiscence ») : « Vous vous êtes rebellés contre D.ieu depuis le jour où je vous ai connus », leur dit-il . Mais il souligne aussi la bienveillance divine, le pardon des fautes et les Secondes Tables de la Loi données après leur repentance.

Les 40 années passées dans le désert, ajoute-t-il, des années pendant lesquelles chacun fut nourri par la manne venue du ciel, leur ont enseigné que « l’homme ne vit pas seulement de pain, mais l'homme vit par la parole émise de la bouche de D.ieu ».

Moïse décrit la terre d’Israël comme un pays « ruisselant de lait et de miel », béni par les « Sept Espèces » (le blé, l’orge, le raisin, la figue, la grenade, l’huile d’olive et la datte), le lieu où s’exerce, par excellence, la Providence de D.ieu dans Son monde. Il commande au peuple de détruire les idoles des anciens maîtres de la terre et de ne pas se laisser gagner par un sentiment d’arrogance qui lui ferait croire que « ma puissance et la force de mes mains m’ont apporté cette richesse ».

Un passage essentiel de la paracha est constitué par le second paragraphe de la prière fondamentale du Chéma qui reprend les commandements contenus dans le premier en les assortissant des bénédictions liées à leur accomplissement et des conséquences négatives résultant de leur négligence (famine et exil). Ce passage est également la source du commandement de prier et comporte une référence à la résurrection des morts lors de l'ère messianique.(Chabad.org)

 

 

 

 

 

The Mitzvot of Parashat Ekev

 

Avoda Zara.

We are commanded not to take and use the jewelry that was associated with Avoda Zara and we are also commanded to not derive financial benefit from any item that was used for Avoda Zara. worshipped in the pagan temples would simply start worshiping as Christians. As Jews, we would not be allowed to take a pagan temple, or a church for that matter, and turn it into a synagogue, as one would be benefitting from Avoda Zara.

 

Birkat Hamazon

The positive commandments in this week’s parasha are some of the most basic mitzvot we have. The first is to thank Hashem for the food we have. The rabbis wrote the blessing of Birkat Hamazon to fulfill this mitzva. From a biblical standpoint, one must recite this blessing whenever we are full after eating. The rabbis added that we should recite the blessing whenever we eat even just an “olive” size piece of bread even if it did not fill us up. Recognizing that our sustenance comes from God and thanking Him for it is a fundamental mitzva that reminds us daily to be thankful to God for what we have..

 

Love the convert

the convert (there are other mitzvot that relate to the ger toshav – resident alien). The Ger tzedek is the non-Jew that comes to Judaism to accept the mitzvot and undergoes circumcision and tevila in the mikveh for this purpose. Rambam wrote that a very basic, unhidden principle, that every compiler of the mitzvot had recognized, is the fact that this is completely separate from the mitzvah of loving everyone. Rambam reminds us that we are commanded “Ve’ahavta l’reacha kamocha” we must love every Jew, which includes the convert, and we are now additionally commanded in this parasha to love the convert.

 

 

Yir’at Hashem (fear of Hashem)

The next mitzva is to have yir’a or fear/awe of Hashem. We are supposed to truly believe that if and when we transgress God’s commandments, God will punish us and we must stop ourselves from transgressing the commandments (such as ona’a of the convert – harassing the convert). The Rambam explains that yirat Hashem is the result of the appreciation of God’s universe. When we see God’s creations, a person is overcome with awe at the absolute perfection of His handiwork. This Shabbat you can try and watch the meteor shower and fulfill this mitzvah on the day we read it in synagogue.

 

Prayer

This next mitzva is really one of the most fundamental. It is to pray to God. The Torah tells us that we must serve God. In this week’s parasha it says “ul’ovdo” – to serve him. This mitzva is mentioned many times throughout the Torah. Rambam reminds us that this means to pray to God at least once daily at any time of day and that doing so is a biblical obligation of every Jew, men and woman alike. The rabbis later more clearly defined the mitzva and wrote the specific prayers and times in which we pray and serve our God.

 

Glued to God

The next mitzvah is to “glue ourselves to Him” – “ul’dobka bo”. Rambam explains that this Mitzva is fulfilled by associating ourselves with Torah scholars and Torah observant Jews (TOJs). By being friends with Torah observant people and chachamim who truly study Torah for its own sake (as opposed to for the purpose of getting fame, power, respect, a title, etc.) we are fulfilling this Mitzva as it will bring us also closer to the proper understanding of Torah and living in the proper way that is expected of us from God.

 

The 8th mitzva of this week’s parasha is to swear in God’s name. We are taught that when we have to swear, we should swear in the name of God and not in the name of anything else. We of course should never swear in God’s name when it is not necessary but when it is necessary, we must use God’s name, as this is a respect to Him. Today we rarely, if ever, swear in God’s name and this is mostly due to not having a real bet din system.

 

 

 

 

 

 

 

Connaissez-vous le "Birkat Hamazone"?

par Tali Loewenthal

 

La gratitude est un fondement de la vie juive : sentir et exprimer de la gratitude à l'égard de ceux qui nous entourent et aussi sentir et exprimer de la gratitude à l'égard de D.ieu.

Un des aspects importants de cette gratitude s'exprime par la récitation des Actions de Grâce (Birkat Hamazone) après avoir mangé du pain. C'est un moment significatif, qu'il ait lieu lors d'un banquet, d'un repas familial le Chabbat ou simplement après avoir consommé un sandwich.

Réciter les Actions de Grâce exprime l'idée que nous dépendons de D.ieu pour tous les détails de notre vie et que nous Lui sommes reconnaissants de veiller sur nous, à chacun de nos pas. Nous avons besoin de D.ieu dans notre existence de chaque instant, pour l'air que nous respirons et pour les aliments que nous consommons.

L'idée que nous devons réciter cette prière vient d'un verset de la Torah : « Tu mangeras et seras rassasié et béniras D.ieu pour la bonne terre qu'Il t'a donnée » (Deutéronome 8, 10). Les Sages expliquent que le sens littéral de ces mots implique qu'il nous est enjoint de ne bénir D.ieu que si nous avons mangé suffisamment pour être « rassasiés ». Toutefois, les Sages ont introduit l'idée que nous devons réciter cette prière même si nous ne sommes pas rassasiés, à partir du moment où nous avons consommé une quantité minimale de pain (la taille d'une olive, soit environ trente grammes).

Cette prière comporte quatre paragraphes. Le premier concerne le fait que D.ieu pourvoit en nourriture le monde entier ; il fut composé par Moché. Le Peuple Juif errant dans le désert le récitait après avoir mangé la Manne qui tombait du ciel.

Après quarante ans, ils entrèrent en Terre Promise. Alors Yehochoua écrivit le second paragraphe qui commence par des remerciements à D.ieu pour la sainte Terre d'Israël. Ce paragraphe remercie également D.ieu pour l'Alliance de la Circoncision, pour l'Exode d'Egypte et pour la Torah.

Le troisième paragraphe composé par le roi David et et le roi Chlomo concerne la ville sainte de Jérusalem. Il évoque également la lignée des rois descendant de David et le Temple. Il s'achève avec la supplique à D.ieu de reconstruire la ville sainte de Jérusalem avec la venue de Machia'h.

Le dernier paragraphe des Grâces fut composé par les Sages, il y a environ 1870 ans. C'est une expression générale de gratitude à D.ieu. Il est « le Roi Qui est bon et qui fait le bien pour tous ».

En fait ce dernier paragraphe fut rédigé après la terrible tragédie de l'échec de la révolte juive contre les Romains en 135 de l'ère commune. Un nombre effroyable de Juifs furent massacrés. Louer D.ieu pourrait paraître exprimer de la gratitude d'avoir survécu pour transmettre un Judaïsme vivant à la prochaine génération. Dans cette dernière partie, nous remercions également nos hôtes et nos parents et demandons à nouveau à D.ieu d'envoyer le prophète Eliahou qui annoncera le Machia'h.

 

 

 

 

 

EKEV QUIZ

 

Q. How did the Jewish People do their laundry and tailoring while in the Midbar?

A. The midrash teaches that the Ananei HaKavod (Clouds of Glory) would clean and bleach their clothing. Also the children’s clothes would grow with them as they got bigger. This is all, of course, meant metaphorically to teach us about the close relationship that we had with Hashem during this period of national growth

 

Q ,How many days did Moshe spend on Mt. Sinai altogether?

A. He stayed 40 days and 40 nights, 3 times, for a total of 120 days and 120 nights. Although it is not clear in the text, according to Rashi’s calculations, Moshe first went up to receive the Torah on 6 Sivan. 40 days later (on shiva asar (17) b’tammuz) he came down to witness the sin with the Golden Calf and broke the tablets. On the 18th he punished the sinners and on the 19th he returned up the mountain to ask Hashem to forgive the people. He came back down on 29 Av to tell the people they were forgiven and that they will receive a second set of tablets. He went back up the next day on the 1st of Elul. He learned the Torah from Hashem for 40 more days and returned on 10 Tishre (Yom Kippur) with the second set of tablets. That is the date that God officially forgave the people.

 

’Q-. The generation of the flood were given 120 years until they were destroyed. Why is the punishment now worse?

  1. When Bnei Yisrael sin, the sin is greater than the generation of the flood because the generation of the flood had no one to learn from. Bnei Yisrael now know what has been done in the past and they are expected to learn from the mistakes of past generations. Ha’emek Davar comments that it was essential for the generations of the Exodus and wilderness to see all the miracles firsthand because most of them had not grown up with the Torah. This commentary may explain why the tribe of Levi were the only tribe to stay loyal during the sin of the golden calf. The midrash teaches that in Egypt, they did not work as slaves, and they were allowed to study ‘Torah’. Since the rest of Bnei Yisrael were working all day and had no time, this would make them more prone to lack of faith. Someone who has suffered a lot more has a harder time having complete faith in Hashem. It is interesting to note that the midrash gives the tribe of Levi a special role in Egypt, while according to the text of the Torah, they had no special status until after the sin of the golden calf.

 

 

 

Israêl – Un bon pays

Dans le chapitre 8 de la Paracha Ekev, c’est écrit

Un bon pays, un pays plein de cours d'eau, de sources et de nappes souterraines qui s'épandent dans la plaine et la montagne. C'est un pays où poussent l les 7 fruits bénis d’Israel

Le froment et l'orge, la vigne, les figuiers et les grenadiers, un pays d'oliviers, d'huile et de miel où tu ne mangeras pas parcimonieusement, un pays où tu ne manqueras de rien, dont les roches contiennent du fer, et où tu pourras extraire du cuivre des montagnes. Ainsi, tu jouiras de ces biens, tu mangeras à satiété, et tu béniras l'Eternel ton Dieu pour le bon pays qu'il t'aura donné. Garde-toi d'oublier l'Eternel, ton Dieu, et de négliger d'obéir à ses commandements

 

 

PROVERBES :

 

Avant de blâmer autrui, examinez-vous

Qui cause sème, et qui écoute récolte

Qui gâte sa femme gâte sa vie

On ne connaît jamais si bien les gens que lorsque l'on en a besoin

Il faut autre chose qu'un beau visage pour faire un bon ménage

Avant de bâtir la tour, il faut calculer la dépense.

Tiens-toi avec Dieu, Dieu sera avec toi.

En voulant tout avoir, on perd tout

Ne te plains pas de l'année jusqu'à ce qu'elle soit écoulée

Le visage se voit, mais non pas le coeur.

La pierre précieuse, non taillée, ne brille pas.

 

 

 

 

 

 

The Shabbat smile

 

 

:Moshe was a kosher butcher in Hendon. He was not doing very well and to make matters worse, his wholesaler kept on writing him threatening letters to pay his outstanding invoices. After the fifth such letter, Moshe lost his patience and replied to his wholesaler. This is what he wrote: -

Dear Sir,
I object to your recent threatening letters and I think I need to explain to you how I do business. Every month, my accountant calculates how much money I can afford to pay out. Then I place all my creditors’ invoices in a hat and get my secretary to draw out as many invoices from the hat as I have money to pay. If you persist in sending out these threatening letters, I won't even put your invoices in the hat."

 

 

The quick thinker
Ethel and Leah meet at the shopping centre and sit down on a bench to chat. After a few minutes have gone by, Ethel suddenly says, "Oy vay, Leah, just look at the face of that poor boy coming towards us. His mouth is so misshapen that it makes his lips stand out. And his chin – what a double chin it is. His eyes look at each other and he’s already loosing his hair."
"That boy you’ve been describing, Ethel, that boy coming towards us, he is none other than mine son Henry," says Leah, with tears in her eyes.
"Oh, is that Henry?" replies Ethel, "on him it looks good."

 

 

The question
Howard is visiting his prospective in-laws for the first time. As soon as he arrives, the father asks him, "Young man, can you support a family?"
Howard is surprised by this question and replies, "Well sir, to be truthful, I can’t. But I’m only planning to support your daughter - the rest of you will have to do whatever you can without my help."

 

 

I can’t wait
Naomi is out shopping . As she goes down the aisles putting things into her trolley, she hums and sings to herself. She is still singing as she reaches the check out desk.
"My, you seem to be happy today," says the cashier.
"Yes I am," replies Naomi, "and I have every reason to be. I've got a beautiful house in Mayfair, I’ve three handsome sons, all doctors, my bank account is extremely healthy and my husband Abe's life is insured for £5M."
"I’m glad to hear it," says the cashier.
"Yes, and that’s not all," says Naomi, "my Abe is not in the best of health."

 

 

CHABBAT CHALOM

MAGHEN ABRAHAM

David Hasson

 

 

 

 

 

 

LIFECYCLE EVENTS

Celebrate a lifecycle event with us by sponsoring a Kiddouch

 

CONGREGATION MAGHEN ABRAHAM

 

Contact Us

Maghen Abraham
POB 111, Succ Snowdon, Montreal,

H3X 3T3
4894 St-Kévin 
Montréal, Québec, Canada 
Tel: 514-943-6779514-943-6779-943-6779. David Hasson-737-3695 

macommunaute@maghenabraham.com

 
Thu, November 21 2019 23 Cheshvan 5780