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M A Weekly Bulletin - PARACHAIYOT MATTOT ET MASS'É 3 AOUT 2019/ 2 AV 5779

08/02/2019 12:59:08 PM

Aug2

M.A. WEEKLY 
CHABBAT PARACHIYOT MATTOT ET MASS'É

SHABBAT TIMES
candle lighting 8:03pm
chabbat morning :8:30  am
havdalla 9:11pm

 

PARACHIYOT MATTOT & MASSÉ 3 AOÛT 2019/ 2 AV 5779

PETIHAT HAHEKHAL : ALBERT KISHIK

 

GARDEZ LA DATE DU DIMANCHE 25 AOÜT

NOTRE TRADITIONNEL BBQ DE L’ÉTÉ

NOUVEAU PRIX D’ENTRÉE :$ 25.00 LA PERSONNE; MEMBRES ET AMIS

ENFANTS DE MOINS DE 6 ANS : GRATUITS

 

 

 

 

Dans ce bulletin :

Parachat Mattot en bref

Parachat Mass’é en bref

Même paracha qu’Israel

Le destin de Moché

Mattot Quiz

Mass’é Quiz

Dieu nous mène

The laws of the 9 days

Proverbes juifs

The Shabbat smile

 

 

 

 

 

 

 

 

Matot-Massei - en bref

Nombres 30, 2 - 36, 13

PARACHAT MATTOT EN BREF:

Moïse communique les lois régissant l’annulation des vœux aux chefs des Tribus d’Israël.

La guerre est engagée contre Midian pour leur participation au complot pour la destruction morale d’Israël.

La Torah fait un récit détaillé du butin recueilli et de sa distribution entre le peuple, les combattants, les Lévites et le Grand-Prêtre.

Les tribus de Réouven et de Gad (rejointes ensuite par la moitié de la tribu de Ménaché) demandent que leur part de la Terre Promise leur soit attribuée à l’est du Jourdain, s’agissant d’un pâturage de choix pour leurs troupeaux. Moïse, d’abord irrité par cette demande, l’accepte sous la condition que ces tribus participent – et mènent – d’abord à la conquête des terres à l’ouest du Jourdain.

 

PARACHAT MASS’É EN BREF

Les quarante-deux étapes des enfants d’Israël depuis la sortie d’Égypte sont énumérées, depuis l’exode d’Égypte jusqu’aux plaines de Moab, sur le versant du fleuve faisant face à la terre de Canaan.

Les frontières de la Terre Promise sont indiquées et les villes de refuge sont désignées, qui serviront de lieu de protection et d’exil aux meurtriers involontaires. Les cinq filles de Tselof’had épousent des hommes de leur propre tribu (celle de Ménaché) afin d’y maintenir le territoire reçu en héritage de leur père.

Avec cette Paracha s’achève le livre de Bamidbar (le livre des Nombres), le quatrième livre de la Torah.

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Même Paracha qu’Israel

 

Ce Chabbat nous rejoignons Israel dans la lecture de la Paracha de la semaine

Depuis le dernier jour de Pessah, Israel nous a dévancé d’une Paracha. La raison est que pour nous le dernier jour de Pessah était encore la fête et nous lisons un passage de la Torah pour Pessah alors qu’en Israel, la fête était terminée et ils ont lu la Paracha de la semaine.

Ce Chabbat ils lisent Mass’é et nous jumelons Mattot et Mass’é

Chabbat prochain parachat Dévarim pour tout le monde

 

 

 

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Le destin de Moché

Au début de la Paracha, on nous raconte que Dieu a annoncé à Moïse qu'il devait déclarer la guerre aux Midianites, et que juste après il était destiné à mourir.

C'était un grand dilemme pour Moïse. La guerre contre les Midianites permettrait aux juifs de rentrer plus vite en Israël, mais la conséquence de cette guerre était sa propre mort!

Cependant, comme on aurait pu imaginer, Moïse se prépare à la guerre sans perdre une seconde. Moïse est arrivé au summum de l'abnégation. Afin d'accomplir la volonté de Dieu et de promouvoir les intérêts du peuple, il précipite littéralement sa mort.

Et la réaction du peuple juif n’est pas moins étonnante. Vous vous rappelez comment le peuple s'est plaint amèrement à Moïse pendant quarante ans? À un moment ils étaient même prêts à le lapider! Et maintenant la Torah nous dit que ce même peuple refuse de partir en guerre afin de ne pas provoquer la mort de leur chef bien aimé. Pourquoi cette volte-face?

Les commentateurs nous expliquent qu'en réalité, ils critiquaient Moïse parce qu’ils le respectaient tellement, qu'ils nourrissaient à son égard les plus grandes espérances.

C'est comme un parent qui fait des reproches à son enfant. Il l'aime tellement, qu'il ne désire que ce qu'il y a de mieux pour lui. La méthode utilisée est peut-être inappropriée, mais elle est sincère.

Et c'est la raison pour laquelle le peuple juif était prêt à boycotter cette guerre, et même à repousser leur entrée en Terre Sainte si cela pouvait prolonger la vie de Moïse. En fin de compte toutes ces réclamations, étaient bien des preuves d'amour! Essayez de vous en souvenir la prochaine fois… que quelqu'un vous critique!+

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Matot Quiz

1) Q. Why did the men selected to fight against Midian not go willingly?

A. The midrash states that they knew that after they conquer Midian they would cross the

Jordan River, and they knew that Moshe would have to die first. This led them to hesitate. It is

also likely that the hesitation was related to the fact that they were not accustomed to war.

2) Q. Why did Part of Menashe receive a portion on the East Bank of the Jordan River if only

Reuven and Gad requested it?

A. There are several opinions: Ramban explains that seeing that the land of Gilead was too

large for only two tribes, Moshe asked if any other tribes would prefer to settle there. ‘Half’ of

Menashe agreed, probably because they had a lot of flock. Haemek Davar explains that Moshe

insisted that the families of Menashe settle in the east, because no Jewish community can

 

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maintain its existence unless it has outstanding Torah figures to lead it. The tribe of Menashe

included such people. Another opinion is that Moshe feared that the tribes on the East Bank

would be isolated from the West and fail to benefit from the greater holiness of Eretz Yisrael. By

placing part of Menashe on the East Bank and part on the West he hoped that the two halves of

Menashe would keep close contact, and this closeness would have a beneficial effect on

Reuben and Gad as well.

 

 

Masséi Quiz

1) Q. Why does the Torah list the places where the Jewish People camped in the Midbar?

A. To show the love of Hashem for the Jewish People. Although it was decreed that they

wander in the desert, they did not travel continuously. During the span of the 38 years they

moved only 20 times.

2) Q. How did Aharon die?

A. The Midrash describes that he dies by "Divine kiss." No one really knows what that

means.

3) Q. Why does the Torah need to specify the boundaries that are to be inherited by the Jewish

People?

A. Because there are certain Mitzvot that apply in the Land, but not outside of the Land.

4) Q. From whom did a city of refuge shelter a murderer?

A. The city of refuge was built to protect someone who murdered accidentally. The city of

refuge protected him from the Go'el Hadam (avenger of blood), a close relative of the deceased

who had the right to avenge the victim's death.

5) Q. When did the cities of refuge begin to function as places of refuge for murderers?

A. Moshe built and separated the first three cities on the East Bank. Later, after the

conquest of the West Bank, Yehoshua separated the other three. The

 

 

Dieu nous mène

 

La Paracha de Massei énumère les 42 étapes marquées par le peuple juif au cours de leurs pérégrinations dans le désert. La route à suivre était tracée par les Colonnes de Gloire divines qui les accompagnaient: lorsque la colonne s'élevait, le peuple voyageait, et lorsqu'elle s'abaissait, ils plantaient leur campement. Ils ne connaissaient jamais la durée de leur séjour. À certains endroits ils campaient durant des années, à d'autres, tout juste 12 heures. Et Dieu ne leur dévoilait jamais l'itinéraire à l'avance.

le peuple juif devait démonter et ensuite remonter leur camp chaque fois qu'ils se déplaçaient. ils démontaient le camp uniquement pour se déplacer, et donc le reconstruire à un autre endroit!

Imaginons la scène suivante: un enfant voyage en train aux creux des bras de sa mère. L'enfant, lui, n'a jamais bougé. Il est toujours là où il est censé se trouver, à savoir dans les bras de sa mère. En fait, il en est de même pour le peuple juif. Puisqu'il se déplaçait uniquement selon les ordres divins, il était toujours au bon endroit. Géographiquement il se déplaçait, mais en fin de compte il était toujours au même endroit, directement sous la protection Divine.

Dans la vie, notre situation change constamment, nous sommes toujours dirigés vers l'inconnu. Parfois, nous aimerions nous retrouver en terrain connu. Mais la vérité c'est que là où nous nous trouvons est toujours l'endroit parfait… car c'est Dieu qui nous y a menés.

 

The Laws of the Nine Day

Fortune
If a Jew has to have a lawsuit with a non-Jew, he should evade having it with him in Av, as this is a time of ill fortune for a Jew (Taanit 29b). The Jew should avoid this from the first of Av until the tenth of Av (Ben Ish Chai, Devarim 1).

Building and Planting
When the month of Av arrives, rejoicing should be minimized. One must avoid undertaking construction projects from which pleasure will be derived, or construction for the purpose of luxury. However, it is permissible for a family which lives in overcrowded conditions to expand their house (Shulchan Arukh 551:2; Kaf HaChaim ad loc. note 24; see Ben Ish Chai, Devarim 3).
At any rate, if the construction was commenced before the first of Av, one need not stop.

From the beginning of the month of Av it is forbidden to plant, buy, or transplant ornamental trees and plants. However, it is permissible to care for them. A cultivator who must plant fruit trees for his livelihood is permitted to plant those trees for which these days correspond to the planting season) (Shulchan Arukh 551:2).

Purchases and Sales
From the beginning of the month of Av one should minimize transaction. Some authorities are strict and forbid all transaction. Others only prohibit purchasing clothes from which pleasure is derived - for example, clothes for a bride and groom - and this is the accepted custom.

It is best to avoid general, non-essential transactions. And where there is fear of financial loss if the purchase be postponed until after the ninth of Av, it is even permissible to buy wedding clothes for brides and grooms during this period (see Shulchan Arukh 551: 2 and 7; ibid. 554:22; Kaf HaChaim 551:21; Ben Ish Chai, Devarim 2).

From the beginning of Av, it is forbidden to purchase any garment which calls for the "Shehecheyanu" blessing, even if the purchaser intends to wear it after the ninth of Av.
Shoes for Tisha B'Av may be worn for the first time on Tisha B'Av. However, it is best to wear them first on Yom Kippur (Shulchan Arukh 551:7; Kaf HaChaim ad loc. note 96).

Meat and Wine
All Jews are accustomed to refrain from consuming meat and wine during the first nine days of Av. On the first of the month itself (Rosh Chodesh), it is permissible to eat meat and drink wine, but after this it is forbidden (see Kaf HaChaim, note 124, 125).
Meatless meat-flavored soup powder may be consumed even during the nine days because it does not contain actual meat. The same is true of vegetarian "meat" where such substitutes are commonplace (later authorities).
A person who is sick, a woman who has recently given birth, or somebody who must eat meat for medical reasons, is permitted to eat chicken or meat.

At a seudat mitzvah (a meal which accompanies a religious celebration) it is permitted for all those who are close relatives of the main celebrant to eat meat and drink wine. Close relatives include parents, siblings, children, and ten more people who are accustomed to participate in the celebrity's celebrations.
What qualifies as a seudat mitzvah? Answer: a meal accompanying a Brit Mila (religious circumcision) or Pidyon Haben (redemption of the firstborn), even if these ceremonies are not held at their designated times; a Bar Mitzvah celebration at which the child gives a Torah-related speech; or a Siyum Masekhet (celebration accompanying the completion of a Talmudic tractate).
According to Rema, it is permissible to eat meat at a Siyum Masekhet even if one generally does not eat meat on such an occasion, so long as only ten participants are invited. According to Yaavetz, it is possible to invite even more, so long as they are somehow involved in the study.

Those who are accustomed to tasting the Sabbath dishes before Sabbath (in keeping with the verse "those who taste, merit life") are permitted to do this before the Sabbath preceding the ninth of Av.


Regarding the wine of Havdalah (the ceremony which concludes the Sabbath), the Sefardi custom is to permit the one reading the prayer to drink the wine. The Ashkenazi custom is to give the wine to a child to drink. If no child is available, the officiator may himself drink the wine (Rema 551:10). One may not bless over wine with the Grace After Meals unless the meal has the status of a seudat mitzvah (see Kaf HaChaim ad loc. note 152; Mishnah Berurah ad loc. note 72).

Sewing Clothes
One may not sew new clothes or shoes during the nine days. Neither may one knit or weave new clothes even through the agency of a non-Jewish artisan (see Shulchan Arukh 551:7; Kaf HaChaim ad loc. note 96, 97; Ben Ish Chai, Devarim 9).
It is permissible to sew by the agency of a non-Jew if there is great need - for example, for a wedding which will be held immediately after the ninth of Av (Kaf HaChaim ibid. note 101).


It is permissible to mend a used garment even during the week of the ninth of Av (see Kaf HaChaim 551 note 99 who remarks that there are those who forbid this). Professional mending is forbidden, but sewing a button is permitted during the nine days.

 

PROVERBES JUIFS

 


Quand Israël s'abaisse, c'est jusqu'au sable ; quand elle s'élève, c'est jusqu'aux étoiles.

Rien n'empêche plus de réussir que la timidité

Le plus fort est celui qui dompte ses passions.

Enseigne à ta langue à dire : Je ne sais pas

C'est à travers la femme que Dieu envoie ses bénédictions au foyer domestique.

On ne peut donner que deux choses à ses enfants : des racines et des ailes.

Qui ne voit pas dans chaque étoile le sourire d'un enfant, ne sait pas regarder le ciel.

Quand le père donne au fils, les deux rient, quand le fils donne au père, les deux pleurent

Prenez soin des enfants des pauvres, car c'est d'eux que jaillira la connaissance

Plutôt devenir muet qu'être un beau parleur.

L'homme timide n'apprend pas, ni l'homme colère n'enseigne

 

 

THE SHABBAT SMILE :

A distraught senior citizen phoned her doctor's office. 'Is it true,' she wanted to know, 'that the medication you prescribed has to be taken for the rest of my life?'

  1. I'm afraid so,' the doctor told her. There was a moment of silence before the senior lady replied, 'I'm wondering, then, just how serious is my condition because this prescription is marked 'NO REFILLS'.'

Chaim Yankel, a resident of Chelm, made his neighbors proud by being the first member of his town to be accepted into medical school. While making rounds, a doctor points out an X-ray to a group of the medical students.

"As you can see," he says, "the patient limps because his left fibula and tibia are radically arched. Chaim Yankel, what would you do in a case like this?"

"Well," ponders Chaim Yankel, "I suppose I'd limp too."

 

 

A little girl was sitting on her Zaida's lap as he read her a bedtime story. From time to time, she would take her eyes off the bookand reach up to touch his wrinkled cheek.

She was alternately stroking her own cheek, then his again. Finally she spoke up,

"Zaida, did G-d make you?" "Yes, sweetheart," he answered, "G-d made me a long time ago."

"Oh," she paused, "Zaida, did G-d make me too?"

"Yes, indeed,honey," he said, "G-d made you just a little while ago."

Feeling their respective faces again, she observed, "G-d's getting better at it, isn't he?"

 

 

An elderly gentleman was on the operating table awaiting surgery and he insisted that his son, a renowned surgeon, perform the operation. As he was about to get the anesthesia, he asked to speak to his son. "Yes, Dad, what is it?."

"Don't be nervous, son; do your best and just remember, if it doesn't go well, if something happens to me, your mother is going to come and live with you and your wife."

 

CHABBAT CHALOM MAGHEN AVRAHAM

David Hasson

 

 

 

 

               

 

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Sun, October 13 2019 14 Tishrei 5780