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M A Weekly Bulletin - PARACHAT BEHOUKOTAI 1 JUIN 2019/ 27 IYYAR 5779

05/31/2019 02:15:53 PM

May31

M.A. WEEKLY 
CHABBAT PARACHAT BEHOUKOTAI 

SHABBAT TIMES
candle lighting 8:16 pm
chabbat morning :8:30  am
havdalla 9:32pm

PARACHAT BÉHOUKOTAI / 1ER JUIN 2019/ 27 IYYAR 5779

PETIHAT HAHÉKHAL : DAVID HASSON

ROCH HODECH SIVAN : MARDI 4 JUIN

YOM YEROUCHALAYIM : DIMANCHE 2 JUIN (pas de tahanun dans les prieres)

CHAVOUOT : DIMANCHE ET LUNDI 9 ET 10 JUIN (Crème glacée aux enfants)      5ème chapitre des pirké avot
 

 

 

 

LA PARACHA EN BREF :

D.ieu promet aux enfants d’Israël que s'ils veillent au respect de Ses Commandements, ils connaîtront la prospérité matérielle et demeureront en sécurité dans leur pays. Mais Il exprime aussi une mise en garde : l’exil, la persécution et d’autres plaies les frapperaient s'ils abandonnaient leur alliance avec Lui.

Mais cependant, « Même alors, quand ils se retrouveront relégués au pays de leurs ennemis, Je ne les aurais point dédaignés, ni repoussés au point de les anéantir ; car Je suis l’E-ternel, leur D.ieu. Et Je me rappellerai en leur faveur le pacte des aïeux. »

La paracha se poursuit par l’énoncé des règles de calcul du montant financier de certaines offrandes votives comme, par exemple, lorsque l'on consacre la valeur d'un terrain à D.ieu.

Bé’houkotaï conclut le troisième livre de la Torah, Vayikra, le Lévitique.

 

Faire honneur à nos enfants

וְאִם מִשְּׂדֵה אֲחֻזָּתוֹ יַקְדִּישׁ אִישׁ לַה' וגו': (ויקרא כז:טז)

[D.ieu ordonna à Moïse de dire au peuple juif :] « Si un homme consacre une partie de sa terre patrimoniale à D.ieu... » Lévitique 27,15

Pour quelle raison la Torah devrait-elle nous permettre de donner au Temple ou à ses prêtres un patrimoine que D.ieu nous a accordé ? N’est-ce pas manifester de l’ingratitude envers D.ieu ou nous soustraire à la responsabilité qu’Il nous a conférée en nous confiant ces biens ? La réponse est que tout ce que nous possédons appartient en réalité à D.ieu. Il n’a fait de nous les détenteurs de nos biens durant notre vie qu’afin pour nous de les ennoblir et que, par la même, nous ennoblissions notre personne et le monde autour de nous. Il s’ensuit que nous n’avons pas de « droit » inaliénable sur ce que nous possédons. Le posséder ne nous donne pas le droit d’en abuser, ou de le dilapider à notre discrétion.

Si la chose vaut pour ce que nous possédons en dehors de nous-mêmes, elle est encore plus vraie de nos aptitudes et de notre personne. Nous devons en prendre grand soin et les orienter vers des fins positives ; nous ne sommes pas autorisés à en faire un usage abusif ou inapproprié. Et il en va d’autant plus de même de nos enfants, qui ont à nos yeux plus de valeur que nous-mêmes. Nos enfants appartiennent à D.ieu qui les a confiés à nos bons soins afin que nous les épanouissions dans le bien et la sainteté. Il est dans notre nature en tant que parents de n’épargner aucun effort pour que nos enfants obtiennent le meilleur. Notre plus impérieuse priorité est alors de leur fournir la meilleure éducation juive fondée sur les valeurs éternelles de la Torah. Tel est le moyen de leur assurer le plus authentique et le plus durable bonheur.1

PARASHA ROUND UP

In Parshat Bechukotai, we read about the promises that G‑d gives us if we keep the Torah and do the mitzvot:

rain will come when we need it to make the crops grow

there will be enough food and everybody will eat until they are satisfied

we will have peace and security in the land

no wild beasts or armies will pass through the land

we will be successful in our battles and victorious over armies much larger than ours

and G‑d will be with us.

But, then the Torah tells us that if the people don't keep the commandments, and forget about their agreement with G‑d, then many unfortunate things will happen. But even if G‑d is angry at the Jews and must punish them, he will never forget or abandon them.

The last thing we learn in the Parshah is how to calculate the value of different types of gifts that people promise to G‑d.

 

Yom Yerushalayim – Jerusalem Day

In June 1967 Israel gained control of Jerusalem. Jerusalem is the place that was chosen by God to be the center of His worship. Because of our sins, and poor political and military decisions, we lost control of it in the year 70 CE (or 68 CE). With the help of God, and us correcting our sins, and making better political and military decisions, we now have Jerusalem under our control. This is a miracle that Jews have always hoped for and prayed for, but couldn't even imagine it being realized; but the dream did come true. Some of the chief rabbis of Israel were so overwhelmed by the recapture of Jerusalem that they commanded us to skip the portions of the prayer that have to do with sin and repentance and instead the recite the Hallel on this day.

  1. as we commemorate the miracles that God performed for us 2-3000 years ago, we should acknowledge the miracles that He has done for us in the last 60 years or so. Letting this day slip by without commemorating it, would be a shame. The purpose of the Exodus was to receive the Torah and enter Israel. After we lost it our prophets predicted we shall return, and now we have. Sometimes our prayers become so routine, we forget to have real meaning in our prayers. It is impossible to pray on this marvelous date with true meaning and understanding of the prayers, without recognition of the importance of the day and recognition of what God has done for us. This is why it is recommended that we should modify our prayers on this day. We can also celebrate in other ways, through song, thought, learning about the day, etc.

 

 

EXTRAITS DE PIRKÉ AVOT – CHAPITRE 5

Sept aspects caractérisent le sot et sept le sage. Le sage ne parle pas devant celui qui est plus grand que lui en sagesse et en âge ; il n’interrompt pas son interlocuteur ; il ne s’empresse pas de répondre ; il questionne à propos et répond judicieusement ; il évoque les premiers points abordés en premier et les derniers en dernier ; quant à ce dont il ne sait rien, il dit : « Je ne sais pas » ; il reconnaît la vérité. Le sot possède les caractéristiques inverses.

 

Il y a quatre attitudes chez les individus. Celui qui dit : « Ce qui est à moi est à toi et ce qui est à toi est à moi » : c’est l’inculte ; [celui qui dit :] « Ce qui est à moi est à moi et ce qui est à toi est à toi » : c’est l’attitude intermédiaire. Certains affirment que c’est l’attitude [des gens] de Sodome. [Celui qui dit :] « Ce qui est à moi est à toi et ce qui est à toi est à toi » : c’est le pieux ; [celui qui dit :] « Ce qui est à toi est à moi et ce qui est à moi est à moi : c’est le méchant

Il y a quatre dispositions chez les élèves : celui qui comprend rapidement et oublie rapidement : son défaut éclipse sa qualité ; celui qui comprend difficilement et oublie difficilement : sa qualité éclipse son défaut ; celui qui comprend rapidement et oublie difficilement : c’est la bonne disposition ; celui qui comprend difficilement et oublie rapidement : c’est la mauvaise disposition

 

l y a quatre attitudes parmi ceux qui donnent la charité : celui qui souhaite donner, mais que les autres ne donnent pas : il voit d’un mauvais œil [la bonté] des autres [et la récompense qu’ils en recevront] ; celui qui souhaite que les autres donnent, mais ne souhaite pas donner lui-même : il voit d’un mauvais œil [la dépense de] son argent ; celui qui souhaite donner et que les autres donnent : c’est le pieux ; celui qui ne souhaite ni donner ni que les autres donnent : c’est le méchant.

Yehoudah ben Teima dit : « Sois effronté comme le léopard, leste comme l’aigle, prompt comme le chevreuil et fort comme le lion pour accomplir la volonté de ton Père qui est aux Cieux ». Il avait coutume de dire : « L’effronté est voué au Guehinom et celui qui est réservé, au Paradis. Puisse être Ta volonté, Éternel notre D.ieu et D.ieu de nos pères, que le Temple soit reconstruit prochainement, en nos jours et de nous accorder notre part dans Ta Torah. »

Il avait coutume de dire : « À cinq ans, l’étude de l’Écriture ; à dix, celle de la Michnah ; à treize, [l’obligation d’observer] les mitsvot ; à quinze, l’étude de la Guemara ; à dix-huit, le mariage ; à vingt, la poursuite [de la vie active] ; à trente, la force ; à quarante, le discernement ; à cinquante, l’aptitude à donner des conseils ; à soixante, l’âge avancé ; à soixante-dix, la vieillesse ; à quatre-vingt, [le signe d’] une certaine vigueur ; à quatre-vingt-dix, le corps se courbe ; à cent, c’est comme si l’on est mort, disparu et qu’on n’est plus de ce monde.

with Abraham and Yitzhak but not Yaakob. This is because Yaakob was more perfect than his fathers, in that he only gave birth to righteous sons. Abraham had Yishmael, and Yitzhak had Eisav. D) The midrash teaches that Yitzhak's 'ashes' (from the Akeda) are always directly in front of Hashem to arouse mercy for Bnei Yisrael. This is why his merit need not be 'remembered', but the merit of Abraham and Yaakob, has to be 'remembered' by Hashem. Obviously, this midrash is not to be understood literally, but the lesson it teaches is important. The rab

bis seem to be stressing the importance of action. Since Yitzhak not only believed in God but took acti
Behukotai Quiz

 

1) Q. Which Haftara is associated with Parashat Behukotai?

A. The haftara for Behukotai is Yirmiyahu 16:19-17:14. Just as in the Parasha, Yirmiyahu warns the people that if they do not follow Hashem's commandments they will be punished. He warns that the destruction of the temple and the exile from Israel are imminent. He also tells the people that Hashem will never forget the promise He made to our forefathers: Abraham, Yitzhak, and Yaakob. One day He will bring the people back to Israel and rebuild the temple. We must obey Hashem's commandments and follow His laws and then he will return our glory.

 

2) Q. "And five of you will pursue a hundred [enemy soldiers]." (26:8) This verse implies that when the Jewish people are righteous, one Jewish soldier will be able to defeat twenty enemies. But another verse states that if the Jewish people sin, `one enemy will pursue a thousand Jewish soldiers` (Devarim 32 30). This seems to contradict the principle that Hashem always gives greater rewards than punishments.

A. The Ohr Hahaim explains Midrashically that, the verse in this week's parasha is referring to the weakest of our soldiers. Even our weakest soldier will be able to defeat twenty enemies. Our strongest soldier will be able to defeat a thousand or more. So, in reality the reward is equivalent to or even greater then the measure of punishment.

 

5) Q. At the end of the admonitions, Hashem says "And I will remember My covenant with Yaakob, and also My covenant with Yitzhak, and also My covenant with Abraham I will remember..." A)Why are the patriarchs named in reverse order?, B)Is it only in the merit of the patriarchs that we will be redeemed?, C)Why does the Torah use the word 'Af'-'and also', with reference to Abraham and Yitzhak, but not with Yaakob?, D)Why does the Torah use the word remembered by Abraham and Yaakob, but not with Yitzhak?, E)Why is Yaakob's name written with a letter Vav?

A. A)The patriarchs are mentioned in reverse order because Hashem is saying: I will redeem you in the Merit of Yaakob. If Yaakob's merit is not enough, I will use the merit of Yitzhak. If even his merit is not enough, I will redeem you in the merit of Abraham, whose merit is definitely enough. Apparently, this midrash saw Abraham’s merit as greater than his son’s and grandson’s, possible because he was the first. Although, this seems to contradict the Midrash quoted below in “C”. B)Hashem will redeem us, not only in the merit of the patriarchs, but also in the merit of our matriarchs: Sara, Rivka, Rachel and Leah. This is indicated by the word "V'et" - "and" mentioned in conjunction with every patriarch. We have a general rule that every time the Torah uses the word "Et", it comes to include something additional. Here, it includes the wives of Abraham, Yitzhak, and Yaakob. C) The Torah uses the word "Af" - "and also" in connection on to show his commitment, the consequences of the action can have everlasting effects. E) Usually Yaakob's name is written without a 'Vav'. Eliahu Hanavi's name is usually written with a 'Vav'. There are only five times that Yaakob's name is written with a 'Vav', and there are only five times that Eliahu's name is missing a 'Vav'. The Midrash explains that Yaakob took these five letters 'Vav' as collateral to ensure that Eliahu returns to redeem his children from exile. Again, this is obviously not meant to be understood literally, but it teaches the concept that we learned both in the parasha and in the haftara today, that God will never abandon us.

 

6) Q. What is the purpose of the admonition?

A. The Gemara teaches that whenever one does something wrong it is the obligation of those close to him to admonish him to correct his ways. The Gemara places strict criteria on how this is to be done and states that it is only considered a proper admonition if done out of love. When we love and care about someone we try to help them better themselves. It is people that we don’t care about that we usually will tend to ignore their bad behaviors as we feel that it is not our problem. This is may be why the gemara states that if we do not admonish someone we are liable. It means we are apathetic toward that person and do not love them, and we are obligated to love and care about every one of God’s creations.

The Kli Yakar makes an interesting analogy to people that are on a boat. One man begins to bore a hole in his room. If the other people don’t care about him and his section of the boat they may ignore him, but obviously his hole is going to affect all of them eventually. We should think of our family, community and all of mankind as our brethren and care about them and be interested in helping the entire world become a better place. Simply worrying about our own needs and behaviors and ignoring what is happening around us and in the rest of the world is bound to eventually catch up with us and affect us as well. This is why God started us off with His own admonition of the people, to help us perfect our ways, because He loves us so dearly.

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JEWISH QUOTES

“In Jewish history there are no coincidences.” – Elie Wiesel

If you don't know what you're living for, you haven't yet lived.” – Rabbi Noah Weinberg,

if you want to meet a princess, make yourself into a prince.” – Rabbi Dov Heller,

The Torah can be interpreted in forty-nine different ways, and God instructed Moses, “Decide according to the majority.”" ~~ Talmud


Charity must be given in secret." ~~ Talmud


Every river has its own course." ~~ Talmud

 

When people are free to do as they please, they usually imitate each other. " ~

 

There is no one who never stumbled." ~~ Samuel

 

A pleasant home, a pleasant wife and pleasant furnishings enlarge a man’s mind. " ~~ Talmud,


I don’t like those who are as “pure as snow”—for snow is not long white and pure, but soon turns muddy and soiled." ~~ (based on) The Riziner Rabbi

Even one ear of corn is not exactly like another." ~~ Talmud, Sanhedrin 4:9

Never go to bed mad – Stay up and fight

 

Le sourire du Chabbat

Un rabbin se fait arrêter par la police car il roule à 180 km/h. Le policier lui demande d'ouvrir sa boite à gant, et de lui donner ses papiers. Le Rabbin dit:
- Je ne peux pas ouvrir ma boite à gant car j'ai de la drogue dedans.
- Comment, dit le policier, ouvrez-moi le coffre immédiatement!
- Je ne peux pas, répond le rabbin, j'ai des armes dans le coffre!
Le policier appelle le commissiare qui arrive sur les lieux et demande au rabbin d'ouvrir la boite à gant qui se révèle être vide. Idem pour le coffre également vide.
Le commissaire de police dit au Rabbin:
- Le policier nous a dit que vous aviez de la drogue et des armes et nous n'avons rien trouvé.
Le rabbin répond:
- Je parie qu'il vous a dit aussi, que je roulais à 180 km/h!!!

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Le baron de Rothschild est accompagné à sa dernière demeure. Devant son cercueil, un vieux juif barbu pleure à chaude larme.
- Pourquoi pleurez vous, grand père ? Vous n’êtes pourtant pas de la famille !
- Bah justement c’est pour cela que je pleure

Pendant qu'elle se baladait dans la rue, une belle jeune femme se rend compte qu'elle est suivie depuis 20 minutes par un aussi beau jeune homme. Troublée et après quelques instants de réflexions, elle se
retourne et dit au jeune homme :
- Tout de même monsieur, vous n'allez pas me suivre jusque chez moi, au numéro 21 de la rue St-Joseph, au 3ème étage chambre 305, la 5ème porte au fond à droite après l'ascenseur..

 

Un professeur demande à un nouvel élève :
- Alors, que fait ton père dans la vie ?
- Il est magicien.
- Intéressant! Quel est son tour favori ?
- Il scie les personnes en deux !!
- Wow ! As-tu des frères ou des sœurs ?
- Oui, j'ai 2 demi-frères !

 

CHABBAT CHALOM

MAGHEN ABRAHAM

 

David Hassson

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Thu, June 20 2019 17 Sivan 5779