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M A Weekly Bulletin - PARACHAT CHEMINI / PARAH; 30 MARS 2019/ 23 ADAR CHENI 5779

03/29/2019 12:31:40 PM

Mar29

M.A. WEEKLY 
CHABBAT PARACHAT CHEMINI / PARAH

SHABBAT TIMES
candle lighting 7:00 pm
chabbat morning :8:30  am
havdalla 8:05  pm

 

 

 

CHABBAT CHEMINI / CHABBAT PARAH

30 MARS 2019 - 23 ADAR CHENI 5779

CHABBAT MEBARKHIM HODECH NISSAN

ROCH HODECH NISSAN, CHABBAT PROCHAIN LE 6 AVRIL

 

Pétihat Hahékhal : Léon Mosséri

Ce Chabbat nous sortons 2 Séfarim, Parachat Chémini, et Maftir Parah

Chabbat prochain : 3 Séfarim, Parachat Tazria, Parachat Roch Hodech

Et Parachat et Maftir Hahodech, D’habitude c’est le Chabbat qui précède

Roch Hodech Nissan, et cette année les 2 tombent le même jour .

 

PARACHAT CHEMINI EN BREF :

Au huitième jour (suivant les « sept jours d’inauguration »), Aaron ainsi que ses fils commencent leur office de Cohanim, de prêtres. Après que les différentes offrandes ont été présentées, un feu sort de devant l’Eternel et les consume sur l’Autel. Dès lors, la Présence Divine réside dans le Sanctuaire.

Les deux premiers fils d’Aaron, Nadav et Avihou, offrent « un feu étranger que D.ieu ne leur avait pas commandé » et meurent devant D.ieu. Aaron demeure silencieux devant ce drame. Suite à cela, Moïse et Aaron sont en désaccord sur un détail de la loi concernant les sacrifices, et Moïse reconnaît que Aaron a raison.. D.ieu ordonne les lois de la cacherout, désignant les espèces permises à la consommation et celles qui sont interdites. Les animaux terrestres ne sont autorisés que s'ils sont à la fois ruminants et ont le sabot fendu. Les poissons doivent avoir des écailles et des nageoires. Une liste d’oiseaux non cachères est donnée, ainsi qu'une liste d'insectes cachères (quatre espèces de sauterelles).

La paracha de Chemini contient également certaines lois relatives à la pureté rituelle qui incluent le pouvoir purifiant du Mikvé (un bassin répondant à des critères spécifiques) et d'une source. Le peuple juif est enjoint de « distinguer entre le pur et l'impur » Chabad.org)

 

Today, is Shabbat Parah

The halachot of a para aduma. The Torah details what one must do if he becomes tamei from a corpse. (touching a dead body) that person must perform a ritual involving a red heffer to purify his body This mitzvah is known as the quintessential chok – mitzvah that we do without knowing its reason. It received this title when Shlomo Hamelech, who understood the reasons for all the mitzvot, said that he could not understand this mitzvah.The fact that the mitzvah of para aduma atones for the sin of the eigel(Golden calf) is not why we do the mitzvah of para aduma. We perform the mitzvah of para aduma because we were so commanded. It is a chok – a mitzvah that we do without understanding its reason. That is the atonement. Performing a mitzvah that we truly cannot understand and solely do so because Hashem commanded us is the atonement for the sin of the eigel where we tried to act on our own without being commanded.

 

En prévision de la prochaine fête de Pessa’h, quand chaque juif devait être dans un état de pureté rituelle, la section de Parah (Nombres 19) est ajoutée à la lecture hebdomadaire de cette semaine. Parah rapporte les lois de la Vache Rousse avec laquelle une personne ayant contractée l’impureté rituelle au contact d’un cadavre était purifiée.

The laws of Kashrut

There are many explanations given for the laws of Kashrut including: Maimonides believes

these laws are for health reasons. Non-kosher food is unhealthy, and Hashem wants us to stay

healthy. Others disagree and explain that by observing these laws, the Jew can pull himself up

the ladder of holiness. If he doesn't, he contaminates himself more and more. Although we see

today that many non-kosher animals are extremely unhealthy (i.e. pork, clams, etc.), the Sefer

Hachinuch (a book that explains the reasons for all the laws in the Torah) explains that harm

caused by these foods is not physical, rather spiritual in that they impede the heart from attaining

the higher values of the soul.

The same was with Bene Yisrael. Because the Jewish people have the capability of

spiritual life by learning God’s ways and getting closer to God, Hashem "prescribed" foods that

would be conducive to their spiritual growth. Any person can attain this closeness to God but

they would first need to and accept all God’s laws.

 

LE MOIS DE NISSAN

Nissan, le premier mois du calendrier juif (selon la Torah), coïncide avec mars-avril dans le calendrier civil. La Torah l’appelle ‘hodesh ha-aviv – le « mois du printemps », car il marque le début des mois de printemps.

Le premier jour de Nissan de l’an 2448 depuis la création (1313 avant l’ère commune), deux semaines avant l’Exode, D.ieu montra à Moïse la nouvelle lune croissante, l’instruisant au sujet de l’établissement du calendrier juif et de la mitsva de sanctifier le nouveau mois. « Ce mois sera pour vous la tête des mois, le premier des mois de l’année » (Exode 12, 2). Cela introduisit le premier mois juif et commença le calendrier lunaire que les Juifs suivent depuis lors. Ce fut la première mitsva (« commandement ») donnée à la nation d’Israël nouvellement née, avant même l’exode d’Égypte.

 

Nissan, Un mois particulier

Une mitsva spéciale qui ne peut être accomplie qu’une fois par an – à tout moment pendant le mois de Nissan – est de réciter la berakha (« bénédiction » ou prière) en voyant un arbre fruitier en fleurs. Beaucoup de gens visitent les jardins botaniques en cette période, afin de profiter d’une occasion d’accomplir cette belle mitsva.

 

 

Le mois de Nissan est un mois particulièrement riche du calendrier juif.

C’est le premier Nissan, que fut érigé le Tabernacle dans le désert.

A partir du premier Nissan, chacun des douze princes des douze tribus d’Israël a offert son sacrifice d’inauguration. Ainsi chacun des douze premiers jours fut un jour de fête pour le prince et sa tribu.

Aucune supplication ou ta'hanoun n'est récitée, pendant tout le mois.

 

 

Shemini Quiz

 

1) Q. On which date was the Mishkan established? A. On the 1st of Nissan.

2) Q. During the inauguration of the Mishkan, Aharon was commanded to bring an Egel - calf - for himself and a second Egel for the Jewish People. Both of these were offered to atone for the sin of the golden calf. Why did Aharon bring an Egel as a Chatat - sin offering - for himself, while for the Jewish People he offered an Egel as an Olah - burnt offering? A. The Gur Aryeh explains that Aharon's transgression was one of action since he performed an action that resulted in the creation of the golden calf. The atonement for a sin done unintentionally through an action is a Chatat. The Jewish People's sin, on the other hand, was one of thought, in that their hearts were drawn after the Egel. The atonement for a sin committed by thought is an Olah.

3) Q. What miracle happened in translating this week's Parasha? A. Tradition has it that when King Ptolmy of Egypt placed seventy-two elders into separate houses to translate the Torah into Greek, they each miraculously made certain changes in the translation. One of the changes all seventy-two made was in this parasha. The parasha (Vayikra 11:6) lists the Arnevet (hare) among the non-Kosher animals. The elders called it "the shortlegged animal", because King Ptolmy's wife was named Arnevet. (Tractate Megilla 9)

4) Why did Nadav and Avihu die?
10:2 - Rashi offers two reasons: Either because they gave a halachic ruling in Moshe's presence, or because they entered the Mishkan after drinking intoxicating wine.

  1. Aharon quietly accepted his sons' death. What reward did he receive for this?
    10:3 - A portion of the Torah was given solely through Aharon.
  2. What prohibitions apply to a person who is intoxicated?
    10:9-11 - He may not give a halachic ruling. Also, a kohen is forbidden to enter the Ohel Mo'ed, approach the mizbe'ach, or perform the avoda.

 

PROVERBES:

Qui vole l'oeuf vole aussi la poule

Pense ce que tu veux, mais dis ce que tu dois.

Qui change de pays change de fortune

Qui sème du bon blé récolte du bon pain.

Tant que l'on aime encore, on pardonne toujours.

Un livre est un ami qui nous parle tout bas

Une femme avare ne fait jamais une bonne sauce.

Selon le corps, on doit tailler la robe

Fais en sorte que tes enfants n'aperçoivent point en toi ce que tu blâmes chez autrui

Bien des gens ont trop, mais personne n'a jamais assez

Plus on remue le fumier, plus il sent mauvais.

 

THE SHABBAT SMILE :

Old Max Shapiro confided in his shrink, "Doc, I'm very worried about my future. What's going to happen to me? Can you help me with all this anxiety?"

"Sure, I can help, Max," the psychiatrist said. "Visit me twice a week for $100 a visit. And pay in advance, of course."

"Okay, Doc," Max said, "and now that your future is assured, what about mine?"

 

Morris a building contractor was being paid by the week for a job that was likely to stretch over several months. He approached the owner of the property and held up the check he'd been given.
" This is two hundred dollars less than we agreed on," Morris said.
"I know," the owner said. "But last week I overpaid you two hundred dollars, and you never complained."
Morris said impatiently.... "Well, I don't mind an occasional mistake. But when it gets to be a habit, I feel I have to call it to your attention."

 

 

A woman went to the Post Office to buy stamps for her Chanukah cards.

"What denomination?" asked the clerk.

"Oh, good heavens! Have we come to this?" replied the woman. "Well, give me
50 Conservative, 2 Orthodox, and 37 Reform ones."

 

 

 
 

 

 

Hotel Guest

Going to the front desk of New York's exclusive Pierre Hotel, Mr. Mendelbaum requested some stationery.

The clerk asked, "Are you a guest at the hotel?"

Mr. Mendelbaum snapped indignantly, "No, I am not a guest. I am paying $300 a day!"

 

CHABBAT CHALOM MAGHEN ABRAHAM

David Hasson

 

 

 

 

 

 

 

LIFECYCLE EVENTS

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CONGREGATION MAGHEN ABRAHAM

 

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Maghen Abraham
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Sun, August 18 2019 17 Av 5779