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M A Weekly Bulletin - PARACHAT TÉTSAVÉ 11 ADAR 5779/ 16 FEVRIER 2019

02/15/2019 12:13:50 PM

Feb15

M.A. WEEKLY 
CHABBAT PARACHAT TÉTSAVÉ

SHABBAT TIMES
candle lighting 5:03pm
chabbat morning :8:30  am
havdalla 6:08  pm

 

 

 

 

 

 

PARACHAT TETSAVÉ 11 ADAR ALEF /16 FEVRIER 2019

PETIHAT HAHEKHAL :SAM ZAGURI

CHABBAT PROCHAIN : DAVID ARGALGI

 

Pour faire un don : www.maghenabrahm.com/donate

 

Nous avons appris le décès de Josiane Suissa Nahum (ZL), décédée subitement en Tunisie; Elle venait régulièrement aux offices du Shabbat depuis plusieurs années.

 

PARACHAT TETSAVÉ EN BREF:.

D.ieu commande à Moïse de recevoir des Enfants d’Israël de l’huile d’olive pure pour alimenter la « flamme perpétuelle » de la Ménorah, que Aharon devra allumer chaque jour, « du soir jusqu’au matin ».

Les vêtements sacerdotaux que les Cohanim (prêtres) devaient porter lors de leur service dans le sanctuaire sont décrits. Tous les Cohanim portaient : 1. la ketonet – une tunique de lin, 2. les mikhnassayim – pantalons de lin, 3. la mitsnefet ou migbaat – un turban de lin, 4. la avnet – une longue ceinture portée au dessus de la taille.

En plus de ces habits, le Cohen Gadol (le « grand prêtre ») portait : 5. le efod – une sorte de tablier, tissé de fils de laine et de lin teints d’azur, de pourpre et d’écarlate et de fils d’or, 6. le ‘hochen – un pectoral comportant douze pierres précieuses gravées aux noms des douze tribus d’Israël, 7. le mé’il – une cape de laine bleue, avec des clochettes en or et des ornements en forme de grenade à sa lisière, 8. le tsits – une plaque d’or portée sur le front comportant l’inscription « Saint pour D.ieu »

Tetsaveh inclut les instructions détaillées de D.ieu pour les sept jours d’initiation dans la prêtrise d’Aharon et de ses quatre fils – Nadav, Avihou, Elazar et Itamar , ainsi que pour la fabrication de l’autel d’or sur lequel brûlait la ketoret (l’encens).)( Chabad.org)

 

adar 10 -TODAY IN JEWISH HISTORY

In 1980, Israel and Egypt exchanged ambassadors, marking a new era of cordial, if cold, diplomacy. In 1973, Egyptian President Anwar Sadat had orchestrated an attack on Israel in the Yom Kippur War, but after suffering defeat he became resigned to Israel's existence. In 1978, Sadat and Menachem Begin signed the Camp David Peace Agreement, for which they received the Nobel Peace Prize. Much of the Arab world was outraged by Sadat's overtures toward Israel, and he was assassinated by a Muslim extremist in 1981.

La voix de la Torah et la foi en la Torah

D.ieu termina Sa description des rites d’intronisation en nommant le Tabernacle la « Tente de la Rencontre ». Ce terme implique que le Tabernacle serait le lieu où D.ieu « rencontrerait » Moïse pour communiquer avec lui, et le lieu où D.ieu « rencontrerait » le peuple juif chaque fois qu’il s’y réunirait pour prier ou pour écouter ce que D.ieu disait à Moïse.

וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם וגו': (שמות כט:מו)

[D.ieu dit à Moïse : ] « Ils [le peuple juif] sauront que Je suis l’Éternel, leur D.ieu, qui les ai tirés du pays d’Égypte pour résider au milieu d’eux. » Exode 29,46

Il y a ceux qui se plaignent : « La voie de la Torah nous met dans une situation désavantageuse. Nous devons observer le Chabbat et les jours de Fêtes, mais nous devons concurrencer dans les affaires des gens qui n’ont pas ces obligations. Avant d’aller travailler le matin, nous devons prier et étudier la Torah. Au beau milieu de notre journée de travail, nous devons nous interrompre et prier à nouveau. Lorsqu’enfin nous rentrons à la maison le soir, il y a encore une autre prière à réciter. Au travail, nous devons veiller à demeurer à distance de la malhonnêteté ou de pratiques commerciales illégales. Il nous est même interdit de nous associer à l’entreprise de quelqu’un d’autre dans nombre de circonstances. Comment pouvons-nous survivre dans ces conditions ? »

D.ieu répond : «Je vous ai fait sortir d’Égypte. Jusqu’alors, pas un seul esclave n’avait réussi à s’échapper d’Égypte. Pourtant, J’ai libéré plusieurs millions de vous et Je vous ai comblés de grandes richesses. Vous voyez donc que Je ne suis pas lié par les limites naturelles. Si vous vous acquittez de Mes directives, Je vous récompenserai de façon surnaturelle et Je ferai en sorte que vous ayez ce dont vous avez besoin en abondance. »1

Adapté par Moshé Wisnef

 

The absence of Moshe’s name in Parshat Tetsave

It is a well-known observation that, from the beginning of Exodus until the beginning of Deuteronomy, there is not a Parashah in which Moses is not mentioned, except for Parashat Tetzaveh, which is always read close to the seventh day of Adar, the anniversary of Moses’s death. The seems to go out of its way in order to avoid calling Moses by name. Instead, three times he is addressed with the woThe repetition of ve’atah is puzzling: Why eschew Moses’s name, and why now? Also, what is the connection to the 7th of Adar?rd ve’atah–“and you”:

Thus, in Parashat Tetzaveh, which focuses on the operation of the Mishkan that will unite the people with Hashem, and which is read close to the 7th of Adar, Moses’s name is submerged. In the 40 years since the sin of the golden calf, Moses Rabbeinu (Moses our Teacher) will have succeeded in imparting to the people of Israel the great lesson–how to survive his death. Then, the Children of Israel will be sufficiently adult that they will be able to accept the separation, and mourn, and move on.

Parashat Tetzaveh, where “Moses” becomes ve’atah, foreshadows the time when the quintessential leader named Moses will no longer be, but his essence will always persist.

Pop Quiz Answer

Which parashiyot in the Torah don’t have Moshe’s name in them?

This week’s parasha (Tetsave) is the first parasha since Shemot (he is obviously not mentioned in Sefer Bereshit) that does not have Moshe’s name in it. The others are 4 ½ consecutive parashiyot in Devarim: Ekev, Re’eh, Shoftim, Ki Tetze, and then his name reappears toward the end of Ki Tavo. Those 4 parashiyot begin with Moshe giving a speech that continues through those 4 ½ parashiyot so there is no reason to say his name in the interim. Similarly, in our parasha, this is a continuation of the last parasha, Teruma. Moshe is commanded there, what to do for the Mishkan, and this simply continues straight through our parasha without needing to say his name again.

 

QUESTIONS AND ANSWERS ON TETSAVE:

All references are to the verses and Rashi's commentary, unless otherwise stated

  1. What two precautions were taken to assure the purity of oil for the menorah?
    27:20 - The olives were pressed and not ground; and only the first drop was used.
  2. How was Aharon commanded to kindle the menorah?
    27:20 - He was commanded to kindle it until the flame ascended by itself.
  3. What does tamid mean in reference to the menorah?
    27:20 - It means that it should be kindled every night.
  4. What does kehuna mean?
    28:3 - Service.
  5. Name the eight garments worn by the kohen gadol.
    28:4,36,42 - Choshen, ephod, me'il, ketonet, mitznefet, avnet, tzitz, and michnasayim.
  6. To what does Rashi compare the ephod?
    28:6 - A woman's riding garment.
  7. In which order were the names of the Tribes inscribed on the ephod?
    28:10 - In order of birth.
  8. The stones of the ephod bore the inscription of the names of the sons of Yaakov. Why?
    28:12 - So that Hashem would see their names and recall their righteousness.

 

PROVERBES :

 

Un sourd-muet intelligent vaut mieux qu'un ignorant qui peut parler

Qui n'a pas d'ami ne voit qu'à demi.

Le chien reste chien, serait-il élevé parmi les lions

Mieux vaut un moineau dans la main qu'un cerf dans la forêt.

Que le coq chante ou non, le jour se lève

Qui se couche sans manger se lève sans avoir assez dormi.

Fais en sorte que tes enfants n'aperçoivent point en toi ce que tu blâmes chez autrui

Le crédit aide bien des gens à se relever, et bien d'autres à s'enfoncer.

Ne te fies point à une eau tranquille ni à un homme qui se tait .

Comme le juge jugera les hommes, Dieu le jugera

Quand on ôte un chaînon d'une chaîne, elle n'est plus entière.

 

 

 

THE SHABBAT SMILE:

Two men from Chelm were watching the 11:00 news featuring a story about a guy jumping off of a bridge.

Chaim says to Yankel “I bet you $10 he jumps."Yankel says, "Okay, I bet you $10 he doesn't jump." They watch the rest of the broadcast. The guy jumps so Yankel goes to give Chaim the money. Chaim says "I can't take your money, I saw the 10 O’clock news and they showed the same story."

Yankel says "So did I but I didn't think he would jump again!!!"

Chaim Yankel is a Father

Chaim Yankel was a new father! His wife Ruchie decided to leave the new baby with him for the day while she went out to do some shopping. When Ruchie returned, she went to check on the baby. The smell was overpowering. She found the disposable diaper full and leaking. She was furious!

She confronted her husband, "Chaim Yankel! What’s the matter with you? Didn't you bother to check the baby's diaper all day?"

Chaim Yankel responded, "Why you are so angry! The box says it's good for up to eight pounds!"

 

Chaim Yankel’s Inheritance

John walked into work and saw his co-worker Chaim Yankel looking particularly sour. “Hey what’s wrong buddy?” he asked.

Chaim Yankel looked up with a forlorn expression on his face. “You remember last month how my great aunt passed on and left me $2,000?”

“Yes,” said John nodding his head.

And you remember how the month before my great uncle passed on and left me $5000?”

“Uh huh” said David again.

“Well this month is almost over,” said Chaim Yankel with a wave of his hand, “and…NOTHING!”

Chaim Yankel’s Wife is in Labor!

Chaim Yankel called the doctor in Chelm and shouted frantically into the phone, "My wife is pregnant and her contractions are only two minutes apart!"

"Is this her first child?" the doctor asked

"What kind of question is that?!" Chaim Yankel shouted. "This is her husband!"

 

CHABBAT CHALOM

MAGHEN ABRAHAM

 

David Hasson

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Thu, September 19 2019 19 Elul 5779