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M A Weekly Bulletin - PARACHAT KI TISSA / PARAH - 6 MARS 2021 /22 ADAR 5781

03/04/2021 05:34:40 PM

Mar4

M.A. WEEKLY -  
CHABBAT PARACHAT  KI TISSA / PARAH 

SHABBAT TIMES
candle lighting 5:29 pm
chabbat morning  am
havdalla  6:33   pm

 

 

 

 

 

 

 

PARACHAT KI TISSA  / CHABBAT PARAH 

                      6 MARS 2021    /     22 ADAR 5781

C’est le troisième Chabbat spécial, appelé Chabbat Parah  

 

La lecture spéciale de Chabbat Parah  tirée de la paracha 'Houkat, traite de la mitsva de la « Vache Rousse », à partir de laquelle étaient confectionnées les eaux lustrales qui servaient à la purification des personnes ayant été en contact avec un mort. Cette purification était essentielle, à l'approche du mois de Nissan, afin de pouvoir apporter le sacrifice pascal (le « Korbane Pessa’h »).

We will update you concerning the vote very shortly

               Bon anniversaire à Amand Lévy 

Hazkarot: Isaac Sayegh (zl) frère de Emile Mino Sayegh

Ytshak Darwiche Ben Rivka (zl) Grand-père de Isaac Darwiche 

Haim Helwani (zl) Père de Claude Helwani


 

Ki Tissa - en bref

Exode 30, 11 – 34, 35

 

Par l’intermédiaire de Moïse, D.ieu demande aux enfants d’Israël que chacun, pour le rachat de sa personne, donne un demi sicle d’argent pour le Sanctuaire. Des instructions sont également données pour la fabrication de la cuve d’airain destinée aux ablutions et de son support. De même est indiqué le mode de confection de l’huile d’onction et de l’encens. Deux artisans au cœur empli de sagesse, Betsalel et Aholiab sont chargés de la construction du Sanctuaire. À nouveau, le respect du Chabbat est rappelé.

Moïse semblant tarder à redescendre du Mont Sinaï, le peuple se fait un veau d'or et se livre à son adoration. D.ieu veut détruire les enfants d’Israël, qualifiés de « peuple à la nuque dure ». Mais Moïse intercède. Il descend de la montagne, portant les Tables de la Loi sur lesquelles sont gravés les Dix Commandements.

Voyant le peuple danser autour de l’idole, il brise les Tables, puis détruit le veau d’or. Il entreprend de châtier les coupables. Puis Moïse retourne vers D.ieu et le supplie de pardonner, « sinon, dit-il, efface moi de Ton livre que Tu as écrit ».

D.ieu pardonne, mais la faute exercera ses effets pour longtemps. D.ieu propose d’abord d’envoyer Son ange pour qu’il accompagne le peuple. Mais Moïse obtient que ce soit D.ieu Lui-même qui accompagne Son peuple vers la Terre Promise.

Moïse prépare de nouvelles Tables et s’en retourne au sommet du Sinaï. Sur ces secondes Tables, D.ieu inscrit à nouveau les Commandements. Moïse reçoit la vision des Treize Attributs de miséricorde. À son retour, son visage est à ce point rayonnant qu’il doit se couvrir d’un voile qu’il ne retire que pour s’adresser à D.ieu et pour enseigner Ses lois au peuple.

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Pourquoi les Israélites ont-ils fait un veau d’or?

Une quête d'un lien avec D.ieu

par Lazer Gurkow

un moment de grande tension. Moïse était monté sur le mont Sinaï et avait promis qu’il serr quarante jours plus tard. Le quarantième jour était arrivé et il ne donnait aucun signe de retour.

Le peuple avait été sceptique quant à sa capacité à survivre au sommet de la montagne, sans eau ni nourriture. Mais Moïse avait une réputation d’homme de D.ieu et et les Juifs le connaissaient comme un faiseur de miracles : ils l’avaient vu frapper les Égyptiens par les plaies, ouvrir la Mer Rouge, les guider dans un désert aride, faire tomber la Manne du ciel et couler l’eau d’un rocher. Ils avaient pu l’observer se tenant droit sur la montagne alors que la terrible Présence de D.ieu y descendait.

Mais c’était maintenant le quarantième jour – le jour promis de son retour – et leur guide ne donnait aucun signe de vie. De toute évidence, il avait péri sur la montagne !1

Le peuple se tourna vers Aharon, sachant qu’il était, lui aussi, un homme divin, destiné à la Grande Prêtrise. Ils lui demandèrent : « Fais pour nous un dieu. » Aharon accéda à leur demande et façonna un veau d’or qu’ils s’empressèrent de révérer.2

C’était là une violation stupéfiante du second commandement : « Tu n’auras pas d’autres dieux que Moi, »3 seulement quarante jours après qu’il eut été énoncé. Si les foules furent conduites à l’idolâtrie sous l’impulsion d’agitateurs, qu’en fut-il d’Aharon ? Et plus précisément, on pourrait se demander pourquoi nos ancêtres, qui cherchaient à remplacer Moïse, ont-ils remplacé D.ieu ?

Un intermédiaire matériel

Nos ancêtres ne se rendirent pas, en fait, coupables d’avoir remplacé D.ieu mais d’avoir fabriqué une image corporelle de D.ieu, ce qui est également interdit, mais ne constitue pas un véritable culte idolâtre. Ce comportement, bien qu’inexcusable, était, étant donné les circonstances, tout à fait compréhensible.4

Nos ancêtres, élevés dans la foi d’Avraham en un D.ieu omniprésent et immatériel, étaient néanmoins influencés par les cultures environnantes. Contrairement aux idolâtres, ils pensaient que l’homme peut réellement se lier à un D.ieu immatériel, mais ils restaient d’idée qu’un intermédiaire concret et tangible demeure nécessaire.

  1. Et les instruments matériels de D.ieu semblaient justifier cette thèse. En effet, les Israélites avaient constaté que la Présence divine avait souvent résidé dans des symboles tangibles ou du moins visibles, voire même des objets. Lors de la traversée de la mer des joncs, c’était le bâton de Moïse, au Sinaï, une nuée de gloire, dans le Tabernacle, ce serait une Arche sacrée et ses Chérubins. Le peuple voyait ces manifestations comme des intermédiaires déifiés entre un D.ieu immatériel et un peuple fait de chair et de sang.

  2.  

  3. Leur erreur fut de ne pas saisir que ces objets avaient bien été choisis par D.ieu pour véhiculer Ses manifestations, mais qu’ils ne pouvaient l’être qu’en conséquence du choix Divin et de Son action. L’homme, quant à lui, n’a ni l’autorité ni la capacité de choisir son propre véhicule et le désigner comme lien avec D.ieu, et encore moins de lui attribuer des qualités divines.

  4. Après la révélation au Sinaï, le peuple considérait Moïse comme l’intermédiaire principal. Quand D.ieu prononça les Commandements, les Juifs furent écrasés par cette expérience. Ils demandèrent à Moïse de servir d’intermédiaire et de leur transmettre le message de D.ieu.5 Ils considéraient Moïse comme ayant été investi de qualités divines et le percevaient comme un lien vers le véritable D.ieu, Créateur du ciel et de la terre.

  5. À nouveau, leur erreur était de considérer leur « intermédiaire » – plutôt que D.ieu – comme étant à l’initiative de la révélation. Pour eux, ce n’était pas D.ieu qui les avait sortis d’Égypte par l’intermédiaire de Moïse, mais Moïse qui avait influencé D.ieu de sorte qu’Il les libère. Ils n’avaient pas encore intégré le concept juif selon lequel l’homme peut se lier directement à D.ieu, mais c’est D.ieu et non l’homme qui désigne les actions et les instruments par lesquels Il peut être atteint.6

  6. Un objet matériel

  7. Lorsqu’ils pensèrent que Moïse était mort, il leur apparut crucial de lui trouver un remplaçant. Faute de quoi, il n’y aurait plus moyen d’accéder à D.ieu ni de méthode pour obtenir Sa grâce. Mais cette fois-ci, ils recherchèrent un objet matériel plutôt qu’un être humain.

  8. Les objets, raisonnèrent-ils, peuvent être facilement préservés ; ils ne s’en vont pas et ne peuvent donc disparaître comme l’avait fait Moïse.7

  9. Le rôle d’Aharon

Aharon comprit l’erreur du peuple, mais il sut également que s’il refusait ou les réprimandait, ils agiraient de leur propre chef, sans entrave.8 Il décida de les rejoindre et de mettre en route le processus afin de gagner du temps, certain que Moïse ne tarderait pas.

Il leur demanda d’abord d’enlever leurs boucles d’oreille,9 espérant qu’ils hésiteraient à se séparer de leurs bijoux, mais le peuple se hâta d’obtempérer. Après avoir fondu l’or, Aharon commença, à lui seul, à façonner un veau.10 Il prit un outil de gravure et orna le veau de belles figures.11

Ayant achevé le veau, il se mit à lui construire un autel. Insistant sur le fait que seul le Grand Prêtre pouvait construire un autel pour D.ieu, il refusa toute aide et le construisit péniblement durant toute la nuit, espérant le retour de Moïse pour le lendemain matin. Mais Aharon avait sous-estimé le zèle du peuple. Ils se levèrent très tôt, alors qu’Aharon dormait encore,12 ils déifièrent le veau et l’adorèrent.

Seule une poignée de Juifs se rendirent coupables de véritable idolâtrie ce matin-là en déclarant que le veau serait « le D.ieu d’Israël. »13 La plupart des Juifs ne furent responsables que d’avoir déifié un objet matériel dans leur quête d’un lien avec D.ieu. Dès que Moïse revint, leur besoin du veau disparut et ils ne se révoltèrent pas quand Moïse le détruisit.14

 

Le Tabernacle

Après le fiasco du Veau d’Or, le Tabernacle (Michkan) fut érigé au centre du camp pour abriter la Présence Divine. Selon les mots de D.ieu à Moïse : « Ils me feront un Sanctuaire et Je résiderai en eux. »15

Le Tabernacle réussit là où le veau avait échoué parce que, dans le Tabernacle, les objets matériels ne deviennent saints que parce qu’ils ont été désignés comme tels par D.ieu. Contrairement au veau, le Tabernacle avait été choisi par l’injonction divine et devint donc sacré. Le Tabernacle fut ainsi considéré comme une expiation et une rectification de la faute du Veau d’Or.

 

10 things that Hashem want us to remember

 

 Two weeks ago was Shabbat Zachor.  The word Zachor means to remember.  The reason for this title is because it is the Shabbat before Purim when we read the passage regarding the battle between the nation of Amalek and Bnei Yisrael in the desert.   It concludes with a verse commanding us to always remember what Amalek had done and it reiterates the commandment in the negative –do not forget. 

In any event, it is clear that although we must live in the present and always look to the future, we must always remember our past as well.  Not to dwell in the past, but to simply remember certain events that have shaped our present and may have a bearing on our future.  The Torah commands us several times to remember a certain event, whether it be a time, a place or a person.  There are some events we are commanded to remember daily and some to remember yearly.  As remembering does not entail a specific action, it is often difficult to realize the importance of these laws.  However, as explained and as will be explained by each ‘remembrance’, these are very important.  Remembering is something we do in our minds but we can also verbalize and read about these events to remind us what happened.

           

1. Remember the Exodus from Egypt

The first event we are commanded to remember is the Exodus from Egypt.  This is one of the most defining moments in our history and it is the inspiration for the Passover Holiday. Moshe commands the people “Remember this day, on which you went free from Egypt, the house of bondage, how the Lord freed you from it with a mighty hand” (Exodus 13:3).  The word ‘remember’ is written as ‘Zachor’, which is a verb in the present tense.  This means that one must remember daily

2. Remember the Revelation of the Law at Sinai

One reason we should “take utmost care” and not forget this event is because it is a testimony to the fact that Hashem gave us these laws of the Torah.  As the Torah explains, the people saw it with their own eyes and therefore there was no refuting its validity.  By telling their children and them telling their children for generations and generations we will have a direct line of proof and confidence in the divine origin of the Bible.  This is critical because it means the laws can never be changed except by God himself.  Had a prophet given us the laws, another prophet could easily refute and change them with equal validity.  By us remembering that God gave us the laws directly, this reminds us that no one can ever change the Bible.  There is no special Shabbat to read this portion, as there is on Shabbat Zachor, because it has its own holiday of Shavuot to remind us every year of this event.  In addition we are taught that every morning when we say the Blessings of the Torah, we should remember the giving of the law at Sinai.

 

3. Remember the people provoking God

After the giving of the Ten Commandments, Bnei Yisrael sinned with the golden calf. In addition, from immediately after the Exodus from Egypt, throughout the wanderings through the wilderness for forty years, Bene Yisrael complained and provoked Hashem several times despite His benevolence to them.  The Torah teaches us:

 

“Remember, never forget, how you provoked the Lord your God to anger in the wilderness” (Deuteronomy 9:7) 

 In addition to remembering the sins of our ancestors daily some have suggested we recall our own sins as well.  By recalling the wrong we have done it helps us better ourselves and regret those sins.  We also remember the kindness of Hashem and his patience with us.  It is also noted that one reason the strings that tie the Tefillin boxes closed are required to be made from calf hair, is to remind us every day, when we wear the Tefillin, about the sin of the golden calf.  There is no special Shabbat for this, as there is with Shabbat Zachor, because it is a very negative story to focus a Shabbat around.

 

4. Remember what happened to Miriam

In the context of the laws of Tzara’at (a disease similar to leprosy) the verse states: “Remember what the Lord your God did to Miriam” (Deuteronomy 24:9). 

The reason to remind ourselves what happened to Miriam is because this will help us to be careful in how we speak about others.  The Midrash and Maimonides teach that Miriam, who was a righteous prophetess, was Moshe’s older sister, and she cared for him and risked her life to save him when he was an infant, and she had good intentions when she spoke about him. She simply made an error in assessing the type of prophet he was and Moshe was not even insulted by what she said.   Despite this she was punished and afflicted with Tzara’at; how much more so must we remember what happened to her and remind ourselves not to speak of others in a way that is not permissible.  Some say there is a daily requirement to remember what happened to Miriam while others argue that it is sufficient to remember once a year in the Torah reading.  Again in this case we do not have a special Shabbat focused on a negative aspect of Miriam, we simply wait for the time when the portion is read in its regular time.

 

 

 

5. Remember the Shabbat

In the Ten Commandments we are taught: “Remember the Shabbat day and keep it holy” (Shemot 20:8).  The main way we remember the Shabbat is by reciting Kiddush at the beginning and havdala at the end.  Several rabbis in the Talmud are known to have considered Shabbat in all their daily activities.  As they would walk during the week every time they would find a nice object or clothing they would say this is good for Shabbat. As an example Shammai would set aside a good piece of meat for Shabbat starting on Sunday and every day if he would find a better piece he would eat the first piece and then set the new piece aside for Shabbat.  Hillel on the other hand stated that he had faith in Hashem that he would find a good piece of meat in time for Shabbat and therefore would eat the pieces as they came in.  Another way we remember Shabbat in our daily activities is by naming the days of the week in relation to Shabbat (day 1 from Shabbat, day 2 from Shabbat, etc.) and not giving them names as we have in English (Monday, Tuesday, etc.)

 

 

 

 

 

6. Remember the Mannah and

7. Remember that God protects us

In the eighth chapter of Devarim we are warned to be careful when we arrive to the Promised Land.  The passage portrays a situation when we will settle down and prosper.  The Torah predicts a time when “You will have food….and build nice homes…and have a lot of money…” and warns us not to forget God and all He has done to help us achieve the stage of financial security and comfort.   The chapter continues with a warning if we are to forget the God who gave us Manna in the wilderness and who fought our battles.  From here we learn two more things we are supposed to remember on a regular basis.  That God gave us manna and that God protects us and fights our wars.  The purpose of these two remembrances is obvious.  When someone achieves financial and political/military security it is easy to forget earlier times when we were less fortunate.  Sometimes we do remember the times before we were successful but we may attribute everything we have to our own power.  By remembering that everything we have is from God we do not become overly arrogant and we do not forget to help those who are less fortunate.

 

8. Remember what Bilaam and Balak tried to do

In the book of Micah we learn of another event we are expected to remember on a continuing basis.  (Who even heard of the prophet Micah? Did you even know there was a prophet named Micah? Do you know we have a whole book of the Bible about his prophecies? Do you know who he is? When he lived? What he has taught? If not then lets take this opportunity to look it up, and learn the Bible) This remembrance is not directly commanded in the Torah but is found in the navi.

Micah tells the people in the name of Hashem that God has a “fight” with them.  He has done so much to help and protect the people but they repay Him with their evil ways.  God tells us to remember what Bilaam and Balak tried to do and how God responded:

 “O My people, remember what Balak king of Moab devised, and what Balaam the son of Beor answered him; from Shittim unto Gilgal, that ye may know the righteous acts of the LORD.” (Micah 6:5)

 

 Their goal was to annihilate Bnei Yisrael.  This may have been the first at many future attempts in our nation’s history at destroying us to the point of a holocaust.  Yet, despite these attempts God protects us every time and we are still here today.  

9) Finally, we come to the famous mitzva of remembering Amalek. 

 

“Remember what Amalek did to you on your journey, after you left Egypt—how, undeterred by fear of God, he surprised you on the march, when you were famished and weary, and cut down all the stragglers in your rear. Therefore, when the Lord your God grants you safety from all your enemies around you, in the land that the Lord your God is giving you as a hereditary portion, you shall blot out the memory of Amalek from under heaven. Do not forget!” (Deuteronomy 25:17-19). 

 

We must both ‘remember’ their evil ways and ‘not forget’ what they have done.  We have a special Shabbat called Shabbat Zachor when we read the above passage to remind us of what they did. This commandment is obligatory every day of the year but our Sages placed the reading of this portion close to Purim, because Haman was a descendent of Amalekite king Agag. avoided by the unification of the Jews through fast and prayer.  Shaul did not kill Agag because he did not have full faith in Hashem.

The same is true for the Jews in the desert, when Amalek first attacked. The only way they were able to become victorious was when Moshe raised his hands to Hashem and the people had faith, but when he lowered his hands Amalek would be stronger because Bnei Yisrael were not looking up toward Hashem. Purim was a similar situation: Haman was winning until the Jews fasted and prayed to Hashem. Through this belief in Hashem, Amalek was again repressed.

We must learn from these events that as long as we keep full belief in Hashem, He will protect us and destroy our enemies.   

 

10. Remember the Jerusalem and the Temple

This brings us to the 10th item we are traditionally taught to remember.  We must always remember Jerusalem and the Temple.  We pray every day for God to bring us to the time when we will have the temple and sovereignty to worship God in an ideal fashion in a world of peace. 

 La fabrication du veau d’or

La Paracha Ki Tissa décrit la fabrication du Veau d’Or. La question évidente qui se pose est la suivante : comment les Juifs ont-ils pu commettre une telle faute? Après tout, ils venaient tout juste d’être témoins des Dix Plaies orchestrées par D.ieu et de la séparation miraculeuse de la Mer Rouge. Qui dans le camp israélite avait l’audace de se tourner si promptement vers l’idolâtrie?

Voici ce qui se passa : durant des centaines d’années, les Juifs furent de vulgaires esclaves en Egypte, maltraités et ridiculisés. Et puis avec les Dix Plaies, la roue tourna et 3 millions d’entre eux sortirent d’Egypte au nez et à la barbe de l’ennemi !

Lorsque les Juifs quittèrent le pays, un petit groupe d’Egyptiens « sauta dans le train en marche » et se rattacha au camp juif. Ce groupe est connu sous le nom de « multitude mélangée », Erev Rav en hébreu. Etant donné qu’ils ne s’étaient pas intégrés au Peuple Juif, le Veau d’Or fut l’occasion pour eux de lancer une révolution – aussi autodestructive qu’elle ait pu se révéler.

Les cabbalistes expliquent que l’énergie de cette multitude mélangée trouve son écho dans l’inclinaison qui pousse chacun d’entre nous à nous éloigner de D.ieu. Il nous arrive d’être frustrés parce que les choses ne vont pas exactement comme nous l’aurions souhaité. Alors nous nous mettons en colère et nous nous rebellons. Or c’est bien la pire des erreurs. Car en réalité, le degré suprême de notre expression humaine consiste à utiliser notre libre-arbitre pour découvrir Dieu – au sein même des épreuves et tribulations de la vie quotidienne.

Quelle est donc la clé pour combattre cette tendance autodestructrice ? Reconnaître qu’il s’agit d’une entité étrangère à nous, au même titre que cette multitude séparée. Parce qu’à la base, notre désir ultime est de servir D.ieu… par tous les moyen      

L'auteur      Rav Shraga Simmons

Lois relatives à la lecture de Parachat Parah

- La lecture publique de Parachat Parah se fait tantôt le Chabbat qui suit Pourim, tantôt le second Chabbat après Pourim. Dans tous les cas, le « Chabbat Parah » précède immédiatement le « Chabbat Ha'Hodech » (la dernière des « Quatre Parachiot ») sans interruption.

- Cette lecture tirée de la paracha 'Houkat, traite de la mitsva de la « Vache Rousse », à partir de laquelle étaient confectionnées les eaux lustrales qui servaient à la purification des personnes ayant été en contact avec un mort. Cette purification était essentielle, à l'approche du mois de Nissan, afin de pouvoir apporter le sacrifice pascal (le « Korbane Pessa’h »).

 

 


 

 

 

 

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Parasha Quiz

1)Q What were the three different types of Terumah donated for?

     A. For the Adanim (sockets), for the purchase of communal sacrifices, and for the building of the Mishkan.

2)Q How many ingredients comprise the incense of the Mishkan?

    A.  Eleven ingredients were used in making the incense. (We read this in the ‘Pitum Haketoret’ every morning at the beginning and end of Shaharit, and every afternoon in the beginning of Mincha).

3)Q “I have called Betzalel...to devise clever work...and Aholiab...to make all that I have commanded.”  (31:2-6) What were the functions of Betzalel and Aholiab?

    A. The work of the Mishkan required a knowledge of design and of construction. Betzalel was in charge of the design of the Mishkan and Aholiab was in charge of its actual construction. (Siftei Kohen)

4)Q In 31:3 Hashem tells Moshe that He will give Chochma (wisdom), Bina (understanding), and Da’at (knowledge) to Betzalel. What is the difference between the three?

    A. Chochma is knowledge acquired from others.  Bina is the deduction of new knowledge from what one has already learned.  Da’at is divine inspiration.

5)Q Shabbat is “a sign” (31:13).  What does it signify?

    A. It is a sign between Hashem and the Jewish People that He has chosen them, and a sign to the nations of the world that He has sanctified the Jewish People.  Tefillin is another example of a sign between us and Hashem.  As it is redundant to have more than one sign at a time, we do not wear Tefillin on Shabbat and Yom Tov.  Although according to the Torah, gemara, and early sages and rabbis we do wear tefillin on Hol Ha’moed (since it is not a “sign”), the custom developed and was promoted by the kabalstic teachings to change the law and no longer wear tefillin on Hol Ha’moed.  Many Eshkenazim and some sepharadim refused to reform the law and have held onto the original Jewish law, continuing to wear Tefillin on Hol Ha’moed.

6)Q Why did Aharon build the altar for the golden calf by himself?

   A. It is possible that he hoped that by building it by himself it would take longer and in the interim Moshe would return.

7)Q. Why did Hashem tell Moshe “Go down because your nation has sinned” (32:7)?

      A. According to the midrash this is because the people that sinned were the non-Jews who came out of Egypt, who Moshe accepted and converted.  A more literal explanation is that it was Hashem distancing Himself from the people.

8)Q Why did Moshe break the Tablets?

      A. According to the Midrash, Moshe reasoned, that if the Torah did not permit those who have estranged themselves from the Torah to partake in a single commandment (Pesach sacrifice), surely the entire Torah couldn’t be given to a whole nation who has estranged itself from Hashem!  The Gemara writes that this was one of three things that Moshe decided to do on his own, and Hashem later agreed to.  Other opinions believe that he threw them out of anger and this was not proper for him to do.

9)Q Rather than wipe out the Jewish People for the sin of the golden calf, Hashem agreed to punish them gradually. How did this affect the Jewish People throughout history?

      A. Whenever Hashem punished the Jewish People for a sin, part of that punishment would serve as payment for the sin of the golden calf.

 

 

 

 Why did Hashem tell Moshe to go up to Israel?

. Because Israel is the ‘highest’ of all lands (Tractate Zevachim 54b). This is a textual source for referring to “emigration to Israel” as “Aliyah” or ascending.

 

 

Which events took place on these dates:  a) 17 Tamuz; b) 18 Tamuz; c) 19 Tamuz; d) 1 Elul; e) 10 Tishrei; f) 1 Nisan?

      A. a) Moshe came down from Har Sinai and broke the Tablets. (This day is also a fast day because it was the day the wall around Jerusalem was breached leading to the destruction of the Temple)  b)Moshe burned the golden calf and punished the offenders.  C) Moshe went up a second time to Har Sinai.  d) Moshe went up a third time to Har Sinai. (This is also the day we start saying Selichot)   e)Hashem forgave the Jewish people and gave Moshe the Second Tablets.(This is also Yom Kippur)  f) The Mishkan was completed.

12)Q How many times is the ban on meat and milk mentioned, and why?

    A.  Three times; Once to prohibit eating meat and milk, once to prohibit deriving any benefit from a milk/meat product (i.e. selling) and once to prohibit cooking them together (even if not eating it).  Since the term that is used is cooking, it is only cooked meat/milk that is biblically forbidden.  Milk/Meat mixtures that are not cooked together are forbidden to eat by the rabbis.

13)Q. “Moshe descended from the mountain with the two tablets of Testimony in his hand.” (32:15) What was the shape of the tablets?

      A. The generally accepted illustration of the tablets, square on the bottom with rounded semi-circular tops, is inaccurate. The Gemara (Baba Batra 14a) states that each of the tablets were six tefachim (hand breadths – each tefach is ~8cm) in length, six tefachim in breadth, and three tefachim in depth. From this alone, we see that the tablets were square at both ends (66 tefachim) and not rounded at one end. Furthermore, the Gemara accounts for all the space in the Ark—how it was filled up—either by the tablets and the sefer Torah or the tablets and silver pillars (called “amudim”) alongside them.  There were no spaces unaccounted for, as there would have been if the tablets had been rounded at one eTHE SHABBAT SMILE

 

 

THE SHABBAT SMILE 

 

Three men are in the maternity waiting room at Hadassah Hospital in Israel. A doctor comes in and says to the first man, "Mazel Tov, your wife just gave birth to quadruplets!"

The man replied, "Wow, what a coincidence, I live in Kiryat Arbah and arba is four."

Another doctor comes in and says to the second man, "Mazel Tov! Your wife just gave birth to septuplets."

The second man replies, "I can't believe it. What a coincidence -- I live in Be'er Sheva, sheva is seven."

Just then, the third man faints and thuds onto the floor. The others rush over to him and one of the doctors is able to revive him. "Sir" he says, "what happened? Are you alright?"

The man looks at the doctor and smiles weakly, "I live in Meah Shearim. The neighborhood of a hundred gates."

 

 

 

Two women meet on the street.

"Molly, I understand you have a mazal tov coming to you."

"Oh yes -- my daughter is getting married."

"Isn't that wonderful! And who's the lucky man?"

"David is the chief surgical resident at Cedars-Sinai Hospital."

"That's wonderful. But wait -- I thought he was a professor."

"Oh no, that was her previous husband -- a law professor at Yale."

"My goodness, that's really something. Then why do I seem to remember a psychiatrist?"

"You must be thinking of Saul, her first husband."

"Oh Molly, you're a lucky women. Imagine, having so much naches, from just one daughter!"

 

 

 

 

 

Man goes to see the Rabbi.

Man: Rabbi, something terrible is happening and I have to talk to you about it.    Rabbi: what's wrong?

Man: My wife is poisoning me.Rabbi: How can that be?  Man: I'm telling you, I'm certain she's poisoning me. What should I do? Rabbi: Tell you what. Let me talk to her, I'll see what I can find out, and I'll let you know.

A week later the Rabbi calls the man. Rabbi: Well, I spoke to your wife. I spoke to her on the phone for three hours. You want my advice?

Man: Yes, Rabbi.     

Rabbi: Take the poison

 

 

 

 

 

 

 

ENGLISH PROVERBS

"A tree is known by its fruit."Meaning: Success is shown by the deeds.

  • “Don’t call a dog with a whip in your hand.”Meaning: People don’t listen to an aggressive leader.

  • "I have been bitten by a tsetse fly."Meaning: A person will continuously be a pest until you pay off a debt.

  • “Only a fool tests the depth of a river with both feet.”Meaning: Consider the consequences before making a decision.

  • “The best way to eat an elephant is to cut him up into pieces.”Meaning: Solve a problem by handling it a little at a time.

  • “The chameleon changes color to match the earth. The earth doesn’t change colors to match the chameleon.”Meaning: If you want something to change, it should be you.

  • "The word of friend makes you cry - the word of an enemy makes you laugh."Meaning: A friend will tell you the truth, which sometimes hurts, but an enemy will only lead you down the wrong path by giving you advice that seems good but is not.

 

 

 

PROVERBES :

 

Grain par grain, la poule emplit son ventre

La lune et l'amour, quand ils ne croissent pas, décroissent

Maman c'est sûr, papa peut-être

Dieu donne les noix, mais il ne les casse pas.

Si Dieu ferme une porte, il ouvre aussitôt une fenêtre

Qui ment une fois, ment toujours

La beauté est dans l'œil de celui qui regarde.

Pendant toute ta vie, vis et apprends : vis pour apprendre ; apprends pour vivre.

Chacun pense que son coucou chante mieux que le rossignol des autres.

Soyez fidèle en amitié, vos amis le seront aussi.

Fais en sorte que tes enfants n'aperçoivent point en toi ce que tu blâmes chez autrui









 

 SOURIRE DU CHABBAT

 

Confidences à un amis : J'essaie de me faire des amis(es) en dehors de facebook en appliquant les mêmes principes...    tous les jours quand je rencontre des gens dans la rue, je leur dit ce que j'ai mangé, ce que j'ai fait la veille, ce que je vais faire demain, je leur donne des photos de ma famille, du chien, de moi quand j'ai pris ma dernière brosse, de moi dans la piscine...   aussi j'écoute ce qu'ils me disent et je leur dit que "j'aime"....

Ha oui et ca marche ?...    bien sur, j'ai déjà 3 personnes qui me suivent... 2 policiers et un psychiatre !

– J’en ai assez ! Tu ne t’intéresses pas à moi, il n’y a que le football qui compte. Le samedi soir on ne sort jamais, tu vas au match. Le dimanche tu en regardes un autre à la télé, le mardi tu remets ça. Tu ne parles que de foot, j’ai l’impression de ne pas exister. Je suis sûre que tu ne te souviens même pas de la date de notre mariage !

– Alors là tu te trompes ! C’est le jour où le Milan AC a battu Barcelone 4 à 0 en finale de la Ligue des champions !

Nous sommes au tribunal le jour de Noël, le 25 décembre, et le juge est de bonne humeur. Il demande alors au prisonnier :

- Qu'est ce que vous avez fait pour aller en prison ?!

- On me dit que j'ai fait mes achats de Noël trop tôt !

- Mais, pourquoi êtes vous là au tribunal, alors que vous avez juste fait vos achats de Noël en avance ?! Et comment ça, trop tot ?!

- Bah, avant que le magasin n'ouvre les portes...

 

 

Un automobiliste grille un feu rouge. Un policier l' arrête:

-Monsieur, je suis contraint de vous donner une amende.

-C'est pas ma faute, monsieur l'argent,je suis daltonien.

-Et alors, y a pas de feu rouge en Daltonie

 

 

CHABBAT CHALOM 

MAGHEN ABRAHAM 

David Hasson

 

 

 




















 

 

 

 

 

 

 

 

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Fri, April 19 2024 11 Nisan 5784