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M A Weekly Bulletin - PARACHAT VAYERA 7 NOVEMBRE 2020 /20 HECHVAN 5781

11/06/2020 10:14:09 AM

Nov6

M.A. WEEKLY 
CHABBAT PARACHAT VAYERA

SHABBAT TIMES
candle lighting 4:15 pm
chabbat morning :9:00 am
havdalla :5:19 PM  pm

 

PARACHAT  VAYÉRA :

 7 NOVEMBRE 2020 / 20 HECHVAN 5781

 

Bon  1er anniversaire à Marc -David Hadid

 

 

HAZKAROT:

Selim Sayegh Ben Latifé (frère de Mino Emile Sayegh)

Lucie Halabi Bat Sarah

 

La quatrième section du Livre de la Genèse poursuit la chronique d’Abraham. Le nom de cette section (Vayéra, « Il apparut ») est son premier mot, qui décrit la révélation de D.ieu à Abraham après sa circoncision. Cette révélation est suivie par la visite de trois anges, qui informent Abraham de la naissance imminente de son fils Isaac. Nous voyons ensuite Abraham argumenter avec D.ieu sur la destruction de Sodome et Gomorrhe, émigrer vers le pays des Philistins, bannir Hagar et Ismaël après la naissance d’Isaac et enfin être éprouvé par l’ordre de D.ieu de sacrifier Isaac.

 

 

 

 

SOMMAIRE DE LA PARACHA:

 

D.ieu apparaît à Abraham le troisième jour suivant sa circoncision à l’âge de 99 ans, dans les plaines de Mamré. Cependant, Abraham voit trois hommes et court à leur rencontre pour leur offrir l’hospitalité et s’active à leur préparer un repas de choix.

L’un des voyageurs – qui, sous leur apparence humaine, sont des anges – annonce que, dans un an exactement, Sarah donnera naissance à un fils. En entendant cela, Sarah rit.

Abraham plaide, mais en vain, en faveur de la cité corrompue de Sodome, que D.ieu veut détruire. Deux des trois anges y arrivent et Loth, le neveu d’Abraham, leur donne l’hospitalité et les protège de la foule sodomite. Les deux invités révèlent à leur hôte qu’ils sont venus détruire la ville et lui enjoignent de fuir avec sa famille. L’épouse de Loth contrevient à l’ordre reçu et se retourne pour voir la cité en flammes : elle devient un pilier de sel.

Loth et ses deux filles trouvent refuge dans une grotte. Ces dernières croient être les seules survivantes, avec leur père, d’un châtiment qui aurait frappé le monde entier. Elles enivrent Loth, partagent sa couche et conçoivent deux fils qui seront les pères des nations de Moav et d’Amon.

Abraham s’en va à Guerar où règne Avimelekh. Ce dernier fait enlever Sarah – qui avait été présentée comme la sœur d’Abraham – pour l’amener dans son palais. A travers un rêve, D.ieu averti Avimelekh qu’il mourra s’il ne rend pas Sarah à son époux. Abraham explique qu’il craignait qu’on le tue pour prendre la ravissante Sarah.

D.ieu se souvient de la promesse faite à Sarah et lui donne un fils qui est appelé Isaac (Yits’hak, qui signifie « rira »). Isaac est circoncis à l’âge de huit jours. À la naissance de leur fils, Abraham a 100 ans et Sarah 90 ans.

Hagar et Ismaël sont chassés de la maison d’Abraham après que D.ieu ait ordonné à ce dernier « Tout ce que dira Sarah, écoute sa voix » et promis qu’Ismaël serait le père d’une nation. Hagar et Ismaël se perdent dans le désert. D.ieu entend les cris de l’enfant assoiffé et lui sauve la vie en montrant un puits à sa mère.

Avimelekh conclut une alliance avec Abraham à Beer-Cheva, où Abraham lui donne sept brebis en signe de leur trêve.

D.ieu éprouve Abraham en lui commandant de sacrifier Isaac sur le mont Moriah (le Mont du Temple à Jérusalem). Abraham se lève tôt le matin pour accomplir l’ordre divin. Isaac est lié et placé sur l’autel. Lorsqu’Abraham lève le couteau pour égorger son fils, une voix céleste lui commande d’arrêter, car « maintenant Je sais que tu crains D.ieu ». Abraham voit alors un bélier, pris dans les buissons par ses cornes, qu’il sacrifie à la place d’Isaac.

Abraham apprend qu’une fille, Rebecca (Rivkah) est née à son neveu Bethouel.

(Chabad.org)




 

The Descendants of the incestuous relationships

    

After the destruction of Sedom Lot’s daughters have relations with him and give birth to children that would later become the tribes of Moab and Amon.  One might think that since these are products of incestuous relationships that they would be considered mamzerim and forbidden for marriage within the Jewish people.  According to the biblical verse this would be for at least 10 generations and the rabbis understanding of the Mamzer law is that it applies for eternity.  However, we see a different fate for these descendants.

     These descendants from these unions became kings of Israel. Lot and his two daughters were all alone after the destruction of Sedom. We are taught by the Midrash that his daughters each slept with him incestuously during his drunkenness because they believed they were the last three people alive and wanted to protect the survival of humanity. According to the Midrash, Lot on the other hand just wanted to have physical pleasure from them. Here is an example of two people who performed the same act, but one had good intentions (the daughters) and are therefore praised and the other (Lot) bad intentions and is admonished for the same act. Even within the sisters who both did the same thing, one is admonished for calling attention to the act by naming her son Moab (literally - from my father) and the other is rewarded for being discreet and calling her son Ben-Ami (Also meaning son of my father but more discreetly). The lesson of this midrash is clear. It is trying to teach us a lesson that we are not only judged by our overt actions, but also by our intentions. We are commanded to never make peace with Moab, while we are told not to incite war against Amon (descendants of Ben-Ami) because of the different attitudes taken regarding the same act.

     Since their intentions were pure the Gemara even calls their acts mitzvot and teaches us that one should always rush to do a mitzva and uses this story as a case example! Since the older daughter had relations with her father one night prior to the younger daughter, she was rewarded with a Jewish king descendent, generations before the younger daughter’s descendants. King David was a descendent of Ruth the Moabite (from the older daughter of Lot), and it wasn’t till David’s son married an Ammonite (a descendent of the younger daughter of Lot) that they had a child who later became king. The gemara comments on a verse from last week’s parasha “and the nations will be blessed through Abraham” to allude to the fact that we get blessed when we accept converts from other nations and the converts descendants may become kings and prophets such as in the case of Ruth the Moabite and Naama the Ammonite, both descendants of Lot that later converted to Judaism.  May we all live to see the day when we once again become true descendants of Abraham and allow the other nations to be blessed through us with respect and dignity.

Rabbi Dr. Henry Hasson




 

LA AKEDA D’ISAAC 

 

Qu’est-ce qui différencie la akéda des innombrables autres cas de martyr et de sacrifice de soi ? – est soulevée par presque tous les commentateurs et exégètes de la Torah.

Car la ligature d’Isaac en est venue à représenter le summum de la dévotion d’un Juif envers D.ieu. Chaque matin, nous lisons avant nos prières le récit de la akéda dans la Torah, puis nous disons : « Maître de l’univers ! Tout comme Abraham notre père a écarté sa compassion envers son fils unique pour accomplir Ta volonté d’un cœur entier, puisse Ta compassion écarter Ta colère contre nous et puisse Ta Miséricorde prévaloir sur Tes attributs de stricte justice. »

Et à Roch Hachana, quand le monde tremble devant le jugement de D.ieu, nous évoquons la ligature d’Isaac en sonnant de la corne d’un bélier (qui rappelle le bélier qui remplaça Isaac comme offrande), comme pour dire : « Si nous n’avons pas d’autres mérites, rappelle-Toi de ce que fit Abraham. Rappelle-toi comment le premier Juif lia toutes les générations de Juifs à venir avec Toi dans une alliance de sacrifice de soi. »

Il est clair que l’épreuve suprême pour la foi est le fait d’être prêt à sacrifier sa vie pour celle-ci. Mais qu’y avait-il de si spécial dans le sacrifice d’Abraham ? D’innombrables milliers de Juifs n’ont-ils pas donné leur vie plutôt que de renoncer à leur alliance avec le Tout Puissant ?

On peut peut-être expliquer que d’être prêt à sacrifier son enfant est une plus grande démonstration de foi que de renoncer à sa propre vie. Mais en cela également, Abraham ne fut pas unique. À de nombreuses occasions à travers les générations, des Juifs ont encouragé leurs enfants à aller vers la mort plutôt que de violer leur foi. L’histoire de ‘Hanna est caractéristique. Elle qui, voyant ses sept fils être torturés à mort plutôt que de s’incliner devant une idole grecque, proclama : « Mes enfants ! Rendez-vous chez Abraham votre père et dites-lui : Tu as lié une offrande sur l’autel et moi, j’en ai lié sept... »

Plus encore, alors qu’Abraham fut prêt à sacrifier son fils, dans les milliers d’akédas à travers notre histoire, des Juifs ont concrètement donné leur vie et celles de leurs familles tout entières. Et, contrairement à ce qu’Il avait fait avec Abraham, D.ieu ne s’était pas adressé directement à eux pour demander leur sacrifice. Leur acte était basé sur leur propre conviction et sur la force de leur engagement envers un D.ieu invisible et souvent insaisissable. Et bon nombre donnèrent leur vie plutôt que de transgresser même un aspect mineur de leur foi, même dans des cas où la Torah ne demandait pas à un Juif de le faire.

Néanmoins, comme l’écrit Abarbanel dans son commentaire sur la Genèse, c’est la ligature d’Isaac « qui est pour toujours sur nos lèvres dans nos prières... Car en elle réside toute la force d’Israël et son mérite devant Son Père Céleste... » Pourquoi cela ? Qu’en est-il des milliers d’autres qui firent le sacrifice suprême en réaffirmant notre loyauté à D.ieu ?


 

Vayera Quiz

1)    Q. What is the meaning of the third verse in this week’s parasha “He said: My lord if it please you, do not go on past your servant” Who is ‘My Lord’?     

     A. A)One Midrash teaches that Abraham was talking to Hashem, and when he saw the three ‘Men’, he told Hashem excuse me but I have to go tend to these people, but please do not leave. From here we see that taking care of guests is even more important than speaking to God. We sometimes forget this lesson and think that being ‘religious’ supersedes acting properly to others. In actuality in our religion helping others is considered among the most religious things one can do.  Every prophet we had always focused on criticizing our actions between each other and only rarely about our laxity in rituals. B) Maimonides explains that this episode with the three men was only in a prophetic vision to Abraham and did not transpire in reality. According to Maimonides, Abraham was talking to the leader of the three men and was asking them to stay. According to Maimonides all the events in the Torah that consist of an angel interacting with man did not occur in reality but in a dream.  It seems much more accurate that Abraham was speaking to the men and not to God.

 

2)    Q. How did Abraham feed the ‘men’ meat and milk together?

        A. There are many ideas that have been written regarding this issue. According to one opinion, since Abraham lived before Matan Torah, he was not obligated in the Mitzvot. According to a second opinion Abraham had kept every commandment in the Torah, even though it was not given yet. According to this view one can read the verse as describing that he gave them milk and then meat but he did not mix them together. In reality there are several laws that we know the forefathers did not keep (such as marrying two sisters) but this is not a problem since the Torah was not given yet.

 

3)    Q. True or false: It is okay to tell a little lie in order to prevent controversy?

        A. True. We learn this from Hashem. When Sara heard that she was going to become pregnant she laughed. She said, How can I still have a son “And my husband is old”. When Hashem tells Abraham, He does not want Abraham to get upset at her for calling him old. So Hashem tells him, “Why did Sara laugh, saying will I really give birth, Since I am old”. According to Rashi, Hashem actually changed what Sara said from “My husband is old” to “I am old”. Ramban disagrees and writes that Hashem simply omitted the part about Abraham but did not change anything so what Hashem said was the truth it simply wasn’t the whole truth. It is important to remember that although honesty is one of the most important qualities in our religion, one must always be careful with what he says and before speaking must always evaluate the consequences and effect of his statements weighing the benefit of honesty against the hurt he may cause.

 

4)    Q. What is the difference between the reactions to Hashem of Noah before the flood, Abraham before the destruction of Sodom, and Moshe after the sin of the golden calf?

        A. When Hashem told Noah that he was going to destroy the world and only save him, it seems that Noah did not pray on their behalf. When Hashem told Abraham that he was going to destroy Sodom, Abraham prayed that he should not destroy the righteous because of the wicked. When Hashem told Moshe that he was going to destroy Bnei Yisrael after the sin of the golden calf, Moshe prayed that Hashem should save everyone, even if there weren’t any righteous people. Moshe would not move until Hashem forgave them, and he told Hashem that, if He doesn’t forgive them, He should erase Moshe’s name from the Torah.

 

5)    Q. What two cities were destroyed along with Sedom and Amorah?

        A. Admah and Tsevoyim.

 

6)    Q. What do we learn from Abraham praying for Abimelech?

        A. We can learn two things. Firstly, when someone asks for forgiveness, we must forgive them. Secondly, when someone prays for someone else, his own requests are answered first. Sara was still not pregnant yet. All the females in Abimelech’s kingdom were barren after this incident. Since Abraham prayed for Abimelech’s women to get pregnant, Sara also became pregnant.

7)    Q. In last week’s parasha and in this week’s parasha, Abraham made believe that Sara was his sister. Why?

        A. Abraham knew that if they really wanted Sara they would be willing to kill her husband to take her. His plan may have been that he would say that he is her brother and if they ask if she is married he would say that she is married, and that her husband is far away.

 

8)    Q. Why was Abraham’s son named Yitzhak?

        A. Yitzhak comes from the word laughter. When Abraham was told that he was going to have another son (17:17) he laughed from joy. Sara laughed out of skepticism (18:12). The name was chosen by Hashem in 17:19, not in 18:12. Yitzhak’s name comes from Abraham’s laughter of joy, not Sara’s laughter of skepticism.

 

9)    Q. Why does the Torah say that Abraham and Yitzhak walked together?

        A. Yitzhak asked Abraham: you have the fire and the wood, but where’s the lamb? Abraham answered that Hashem will show them the lamb. According to the commentators, Yitzhak, being 37 years old understood what was going on and still the Torah says “And the two of them went together”, signifying that Yitzhak was willing to go through with this also. The age 37 is based on that Sara was 90 at his birth and 127 at her death, and there is a midrash that states that she died around the time of the Akeda).    









 

JEWISH QUOTES:

 

Cleaning your house while your kids are still growing is like shoveling the walk before it stops snowing

 

/At five, your son is your master; at ten, your slave; at fifteen, your double; and after that, he is your friend or foe—depending on how you raised him." ~~ [Based on] Proverbs (Mishle) 13:24

 

Great talent must eventually bring forth great fruit." ~~ Theodor Herzl

 

 

"I know how to do anything — I’m a mom."

 

 

Don’t threaten a child: either punish him or forgive him." ~~ Talmud

 

 

A book gives knowledge, but it is life that gives understanding." ~~ Traditional Proverb

 

 

 

Knowledge is like the sun – – -it dispels all darkness

 

The door which is not opened for a beggar will open for a doctor."

 

 

 

LE SOURIRE DU CHABBAT

 

Deux femmes d'un certain âge se présentent à la caisse du cinéma :

"- Faites-vous quelque chose de spécial pour les personnes âgées ?

- Oui, mesdames, nous les réveillons en fin de séance !

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Une dame essaie de dresser son jeune chien qu'elle vient d'acheter

Son mari s'énerve et crie::

" - Mais, tu n'y arriveras jamais !

- Mais si chéri; ... Rappelle-toi comme j'ai eu du mal avec toi au début ! "

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Deux fous sont en train de marcher à 4 pattes sur une voie ferrée.

Le premier se retourne et dit à l'autre :

" - Elle est vachement longue cette échelle.

- Ne t'inquiète pas, je crois que je vois venir l'ascenseur ! "

 

 

 

 

 

 

 

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CHABBAT CHALOM       MAGHEN ABRAHAM       DAVID HASSON

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Mon, November 23 2020 7 Kislev 5781