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		                                    Maghen Abraham		                                </span>
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		                                    Maghen Abraham		                                </span>
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		                                    Maghen Abraham		                                </span>

M A Weekly Bulletin - PARACHAT BERECHIT - 17 OCTOBRE 2020/ 29 TICHRÉ 5781

10/16/2020 12:26:38 PM

Oct16

M.A. WEEK LY =

SHABBAT TIMES
candle lighting 5:48
chabbat morning :9:00  am
havdalla ; 6:49  PM

PARACHAT BÉRÉCHIT /

17 OCTOBRE 2020/  29 TICHRÉ 5779

                

ROCH HODECH  HECHVAN ,

       Le dimanche et lundi  18 et 19  OCTOBRE

 

Et on recommence ………Que ça soit un bon départ B.H

 

 

 

Le nom de la première section du Livre de la Genèse provient des mots qui l’introduisent, « Au commencement » (Beréchit, en hébreu), et celle-ci débute avec le récit de la création du monde par D.ieu. L’humanité fut initialement créée dotée de l’aptitude à distinguer le bien du mal, mais les premiers humains, Adam et Ève, firent un fâcheux usage de ce présent et entrainèrent l’humanité dans une spirale de dégénérescence morale. Au point qu’il devint nécessaire de fonder un ordre nouveau et de donner au monde un nouveau départ.

 

 

Le Kidduch est offert par Andrée et Selim Sasson à la mémoire de Mayer (Miro) Sasson Ben Esther

 

                      Bon anniversaire à Alexia Hasson

 

 

Hazkarot :

Daniel medalfassi Mosseri Ben Rahel

Et Mayer Sasson ben Esther

 

 

 

Béréchit - en bref

Genèse 1, 1 - 6, 8

 

D.ieu crée le monde en six jours. Le premier jour, Il fait les ténèbres et la lumière. Le second, Il forme les cieux, séparant les eaux d’en bas de celles d’en haut. Le troisième jour, Il rassemble les eaux et fait apparaître la terre, ordonne la croissance des végétaux et des arbres fruitiers. Le quatrième, Il fixe la position du soleil, de la lune et des étoiles qui « serviront de signes pour les fêtes, pour les jours et pour les années » ainsi que pour illuminer la terre. Les poissons, les oiseaux et les animaux rampants sont créés le cinquième jour. Les animaux terrestres, le bétail le sont le sixième jour ainsi que l’être humain. Et D.ieu « se reposa le septième jour de toute son œuvre qu’Il avait faite ».

L’homme est fait de la poussière de la terre que D.ieu forme et dans laquelle il insuffle, par les narines, un souffle de vie, et l’homme devint « une âme vivante ».

D.ieu considère qu’« il n’est pas bon que l’homme soit seul ». D.ieu prend « l'une de ses côtes » à partir de laquelle Il forme la femme.

 

 

 

Adam et Eve sont placés au Jardin d’Eden. Il leur est commandé de ne pas consommer du fruit de « l’Arbre de la Connaissance du Bien et du Mal ». Le serpent persuade Eve de violer ce commandement et elle partage le fruit prohibé avec son mari. Il est alors décrété que l’homme connaîtra la mort, retournant à la poussière dont il a été formé. Il lui est annoncé que dorénavant « c'est à la sueur de ton visage que tu mangeras du pain ». L’homme est banni du Jardin d’Eden.

Eve donne naissance à deux fils : Caïn et Abel. Caïn se querelle avec son frère et le tue. Il devient un fugitif, errant sur la terre.

Un troisième fils naît à Adam et Eve, Seth dont le descendant à la dixième génération, Noé, est le seul Juste dans un monde corrompu.

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Le jardin d'Eden (Genèse 2.4-25)

4 Telle fut l'histoire du ciel et de la terre quand ils furent créés.
5 Lorsque l'Eternel Dieu fit la terre et le ciel, il n'y avait encore aucun arbuste des champs sur la terre et aucune herbe des champs ne poussait encore, car l'Eternel Dieu n'avait pas fait pleuvoir sur la terre et il n'y avait pas d'homme pour cultiver le sol.
6 Cependant, une vapeur montait de la terre et arrosait toute la surface du sol.
7 L'Eternel Dieu façonna l'homme avec la poussière de la terre. Il insuffla un souffle de vie dans ses narines et *l'homme devint un être vivant.
8 L'Eternel Dieu planta un jardin en Eden, du côté de l'est, et il y mit l'homme qu'il avait façonné.
9 L'Eternel Dieu fit pousser du sol des arbres de toute sorte, agréables à voir et porteurs de fruits bons à manger. Il fit pousser l'arbre de la vie au milieu du jardin, ainsi que l'arbre de la connaissance du bien et du mal.
10 Un fleuve sortait d'Eden pour arroser le jardin, et de là il se divisait en quatre bras.
11 Le nom du premier est Pishon: il entoure tout le pays de Havila où se trouve l'or. 12 L'or de ce pays est pur. On y trouve aussi le bdellium et la pierre d'onyx.
13 Le nom du deuxième fleuve est Guihon: il entoure tout le pays de Cush.
14 Le nom du troisième est le Tigre: il coule à l'est de l'Assyrie. Le quatrième fleuve, c'est l'Euphrate.
15 L'Eternel Dieu prit l'homme et le plaça dans le jardin d'Eden pour qu'il le cultive et le garde.
16 L'Eternel Dieu donna cet ordre à l'homme: «Tu pourras manger les fruits de tous les arbres du jardin,
17 mais tu ne mangeras pas le fruit de l'arbre de la connaissance du bien et du mal, car le jour où tu en mangeras, tu mourras, c'est certain.»
18 L'Eternel Dieu dit: «Il n'est pas bon que l'homme soit seul. Je lui ferai une aide qui soit son vis-à-vis.»
19 L'Eternel Dieu façonna à partir de la terre tous les animaux sauvages et tous les oiseaux du ciel, puis il les fit venir vers l'homme pour voir comment il les appellerait. Il voulait que tout être vivant porte le nom que l'homme lui donnerait.
20 L'homme donna des noms à tout le bétail, aux oiseaux du ciel et à tous les animaux sauvages, mais pour lui-même il ne trouva pas d'aide qui soit son vis-à-vis.
21 Alors l'Eternel Dieu fit tomber un profond sommeil sur l'homme, qui s'endormit. Il prit une de ses côtes et referma la chair à sa place. 22 L'Eternel Dieu forma une femme à partir de la côte qu'il avait prise à l'homme et il l'amena vers l'homme.
23 L'homme dit: «Voici cette fois celle qui est faite des mêmes os et de la même chair que moi. On l'appellera femme parce qu'elle a été tirée de l'homme.»
24 *C'est pourquoi l'homme quittera son père et sa mère et s'attachera à sa femme, et ils ne feront qu'un.
25 L'homme et sa femme étaient tous les deux nus, et ils n'en avaient pas honte.

 

 

 

 

 

 

La féminité

וַיִּקַּח לוֹ לֶמֶךְ שְׁתֵּי נָשִׁים וגו': (בראשית ד:יט)

Lémekh prit deux femmes pour épouses. Genèse 4,19

À l’époque de Lémekh, la société avait atteint un tel degré de dégénérescence morale que les hommes en étaient arrivés à chosifier la beauté féminine et à dépersonnaliser les femmes. Les hommes prirent pour usage d’épouser une femme pour sa beauté et une seconde femme pour procréer. À la première épouse on donnait un contraceptif de façon à ce qu’une grossesse et un accouchement ne viennent pas flétrir sa beauté. Le mari passait l’essentiel de son temps avec cette dernière et ignorait sa seconde épouse.

Il va sans dire que la chosification des femmes allait à l’encontre du projet divin. D.ieu avait créé le monde en sorte que chaque relation voie une personne ou un objet agir comme donneur et son partenaire dans la relation agir comme celui qui reçoit.

Les deux doivent nourrir une considération réciproque. La chose est possible uniquement du fait qu’il n’existe pas de séparation absolue entre les caractéristiques de « donneur » (mâle) et de « receveur » (femelle) au sein de la relation : les hommes possèdent une caractéristique féminine de même que les femmes possèdent une caractéristique masculine. De ce fait, chacun de nous peut et doit apprécier à quel point notre conjoint nous est complémentaire et avoir conscience qu’il est de notre devoir d’associer nos ressources respectives pour faire aboutir le projet de D.ieu, en valorisant la contribution de chacun au projet commun.1

 

 

The Heh that caused so much trouble

In the recounting of what was created on each day, the last verse of each day states: It

was eve, it was morning, yom ehad, yom, sheni, yom shelishi, etc. but on the sixth day there is

an extra ‘heh’: It was eve it was morning the sixth day. Why is “the sixth day” written with the

definite article ‘the’ “Hashihi”? Rabbis throughout the ages have grappled with this big question

created by this little letter.

Rashi explains that the letter Heh has a numerical value of five. Hashem created the world

on the condition that it will endure only if the Jewish People accept the Five Books of the Torah.

He also explains that all the six days are conditional on the sixth day of Sivan when we got the

Torah (Tractate Avoda Zara 3a).

Rabenu Bechaye explains that it is given importance because it is the day that Man was

created.

Sforno explains that it is the first sixth day for many to come where people will finish their

daily activities in preparation for Shabbat.

Chizkuni explains that it is an important day because Hashem finished all the work of

creation.

Bechor Shor explains that when Moshe wrote “Hashishi” he said ‘The’, meaning this is

the day of the week that you will get double portion of Mann. Also it says ‘the’ for the seventh day

for the same reason that this is the seventh day that will be referred to later when the Torah talks

about Shabbat.

 

 

Who invented leather pants / leather skirt?

God is the first documented being to design and create leather pants. We often picture

Adam and Hava running around with a fig leaf covering their privates, but in reality it was leather

pants. After they eat from the fruit, they feel naked. They were always naked just like the rest of

the animals, but now feel uncomfortable about it. They get some big fig leaves and cover

themselves up with some very rudimentary clothing. God then “sees” them and helps them out

with their newfound fashion and makes for them “clothes of skins”. Rav Sa’adia Gaon, Rashbam,

and Chizkuni explains that the fig leaf covered up a small part of their body so God made them a

full body covering. Rabbi David Kimchi (Radak) explains that he made them leather clothing.

Rashi says that he made them soft cuddly clothing out of something similar to rabbit fur (Rashi

also gives other possible explanations). Chizkuni writes that it is not standard leather animal skin,

rather it may be that God killed the female of the leviathan (I guess to avoid them having baby

leviathans that would take over the world) and he made them some clothing out of it, then he

salted the rest of the hide of Mrs. Leviathan so that the righteous can enjoy it in the future. In the

Birkat Hamazon on Sukkot we actually mentioned that one day we will make the walls of our

sukkot out of this special Leviathan skin.

 

 

The Month of Cheshvan

    

Sign: Akrav (Scorpion) – because the earth is thirsty for water
Other Names: Mar Cheshvan, Bul, Hachodesh HaShmini

Significance: Cheshvan, the month following Tishrei on the modern Jewish calendar is referred to in the Tanach as Yerach Bul (Kings I, Chapter 6:38). Bul refers to the idea that during this month the grass withers (baleh) and feed is mixed (bolelin) in the house for the animals (Rashi’s interpretation). Others think it may come from the word yevul (produce) for during this month plowing and planting begin in Israel. Still others see a reference to Mabul, flood, since according to the Midrash more rain falls in this month since it marks the beginning of the great Flood during the time of Noach.

In modern times, this month has become known as Cheshvan or MarCheshvan, which seems to have originated at the time that Jews came back to Israel after the Babylonian Exile. The prefix Mar (which means bitter) is a reference to this month having no festivals or rejoicing, but much suffering for Jews throughout the ages. Also during this month, God brought down the Flood and drowned the world (except for Noach and those with him on the ark.) Mar also means drop and refers to the first rains (the Yoreh), which fall in Cheshvan.

Ritual Practices: Cheshvan always has a two-day Rosh Chodesh, the second of which, the first of the new month, always falls on a Monday, Wednesday, Thursday or Shabbat.

On the seventh day of Cheshvan those living in Israel begin requesting rain by adding “Veten Tal U’Matar” to their Shmone Esre prayers. If no rain has fallen by the 17th, a drought is feared and ritual fasting ans special prayer begins.

The 27th of Cheshvan is observed by those who fast on Erev Rosh Chodesh as a Yom Kippur Katan(small scale Yom Kippur) fast day. If ten or more men are fasting, the passages of Vayechal are read at Mincha.

Other facts: King Solomon completed the seven-year building of the Sanctuary during Cheshvan and there should have been a festival. Though all Israel waited for G-d’s command concerning this dedication, G-d waited until the next Tishrei (11 months later) before he finally commanded the dedication.

 

 

 

 

QUESTIONS  AND ANSWWERS ON PARACHAT BERECHIT

  1. Why does the Torah start with the account of Creation? 
    1:1 - So that when the nations accuse us of stealing Eretz Canaan from the Canaanites, we can respond that Hashem, as Creator, has the right to give the land to whomever He sees fit, and He gave Eretz Canaan to us.
  2. What happened to the light that was created on the first day? 
    1:4 - Hashem saw that the wicked would be unworthy of it so He hid it for the righteous.
  3. Why isn't the word "good" associated with the second day? 
    1:7 - Because the work with the water wasn't completed until the third day. Anything that is incomplete is not "good."
  4. How were the trees supposed to taste? 
    1:11 - The wood was to have the taste of the fruit.
  5. On which day were the sun and moon created? 
    1:14 - They were created on the first day and suspended in the firmament on the fourth day.

 

Hashem blessed the birds to be fruitful and to multiply. Why did He not do so with the beasts? 
1:22 - He did not want the serpent, who was to be cursed, to receive a blessing.

  1. In whose likeness was man fashioned? 
    1:26 - In the likeness of the angels.

What kind of food did Adam eat? 
1:30 - Vegetation.

  1. Why is "the sixth day" written with the definite article? 
    1:31 - "The" in Hebrew is the letter hey, which has a numerical value of five. Hashem created the world on the condition that it will endure only if the Jewish People accept the Five Books of the Torah.
  2. At the end of the sixth day what was the world still lacking? 
    2:2 - Rest.
  3. Why was man made from dust gathered from the entire earth? 
    2:7 - So that wherever he might die, the earth would receive his body.
  4. How is man superior to the animals? 
    2:7 - He was given understanding and speech.
  5. Why was it not good that man be alone? 
    2:18 - If he were alone, he would appear to be a god; The creation of woman emphasized man's dependence.

 

 

PROVERBES

 

Comme les vieux chantaient gazouillent les jeunes. 

Quand le patron dort, les valets rêvent.

Pense ce que tu veux, mais dis ce que tu dois. 

 La meilleure aide est celle qu'on se donne soi-même

 La jeunesse a la folie ; la vieillesse a la sagesse

Superbe est l'hôte invité, plus superbe encore celui qui ne l'est point

L'argent est un rusé charmeur, il a un attrait irrésistible

Pourquoi se compliquer la vie quand on peut faire simple

Il est bon quelquefois d'être sourd

 Chaque cuisinier loue son propre bouillon

 

ENGLISH QUOTES

 

1. “The purpose of our lives is to be happy.” — 

2. “Life is what happens when you’re busy making other plans.” — John Lennon

5. “Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up.”– Thomas A. Edison

10. “Not how long, but how well you have lived is the main thing.” — 

11. “If life were predictable it would cease to be life, and be without flavor.” – Eleanor Roosevelt

12. “The whole secret of a successful life is to find out what is one’s destiny to do, and then do it.”– Henry Ford

13. “In order to write about life first you must live it.”– Ernest Hemingway

14. “The big lesson in life, baby, is never be scared of anyone or anything.”– Frank Sinatra

 

 

 

THE SHABBAT SMILE

After 40 years, mother finally got her citizenship papers and proudly registered to vote. Well, Mother received a notice to report for jury duty, and to our surprise was not only selected for a jury but was elected the foreman. It was a criminal case. A husband had shot his wife's lover, but only grazed his arm. The jury was out for over four hours before returning. Everyone waited with bated breath as the judge asked my mother whether the jury had reached a verdict, Mother stood up, and firmly replied, "We have, your honor, we decided not to butt in."

 

Moishe walks into a post office to send a package to his wife.
The postmaster says, "This package is too heavy, you'll need another stamp."
Moishe replies, "And that should make it lighter?!"

 

On Shabbat, Rabbi Bloom told his congregation, “Next week, my sermon will be all about the sin of lying, and to help you understand it better I would like you all to read Leviticus Chapter 28 before next week.”

 

 

The following Shabbat, at the start of his sermon, the rabbi asked his congregation, “How many of you have read Leviticus 28?”Every hand went up.

Rabbi Bloom smiled and said, “Leviticus has only 27 chapters. I will now proceed with my sermon on the sin of lying.”

 

 

LE SOURIRE DU CHABBAT

 

Un jeune policier se confie à l'inspecteur :

- Chef, ma femme attend un bébé!

- Et...tu soupçonnes qui ?

 

 

Un homme retourne chez le pharmacien et dit :

- Votre dentifrice est infect.

Et le pharmacien répond :

- Et alors? De toute façon, vous le recrachez !

 

Un homme envoie un message à sa femme:

- Chérie, je dois te dire. Je t'ai trompé une fois.

La femme répond:

- Moi aussi.

L'homme lui envoie ensuite:

- 1er avril !

Et sa femme lui répond:

- 19 mars.

 

 

 

 

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Thu, April 25 2024 17 Nisan 5784