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M A Weekly Bulletin - PARACHAT CHLAH LEKHA - 20 JUIN 2020/ 28 SIVAN 5780

06/19/2020 11:07:22 AM

Jun19

           M.A. WEEKLY BULLETIN 
       PARACHAT   CHLAH LÉKHA
         20 JUIN 2020/  28 SIVAN 5780
                     

SHABBAT TIMES
candle lighting 8:28 PM
chabbat morning :8:30  am
havdalla 9:45 pm

  

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        CHABBAT CHLAH LEKHA –

          20 JUIN 2020- 28 SIVAN 5780

           DÉBUT : 8 :28 PM / FIN : 9 :45 PM

 

CHABBAT MEBARKHIM ET HAHODECH - TAMMOUZ

ROCH HODECH TAMMOUZ-

LUNDI ET MARDI 22 ET 23 JUIN

 

                  Bon anniversaire à Ronnie Sayegh

 

        BONNE FÊTE DES PÈRES

 

HAZKAROT : Tewfick Chemtob ben Moché, père de Sylvain Chemtob

 

SOMMAIRE DE LA PARACHA :

Moché envoie 12 explorateurs, 12 chefs de tribus, un de chaque tribu pour investiguer Canaan. Anticipant des troubles, Moché change le nom de Hochéa à Yéhochouah exprimant une prière que Hachem ne le laisse pas échouer dans sa mission.

Quarante jours plus tard, les explorateurs retournent en portant des fruits beaucoup plus gros que la normale et affirmant que la population est composée de géants, et ce, dans le but de décourager Bné Ysrael . Deux de ces explorateurs, Yehochoua Ben Noun et Calev Ben Yéfouné les ont contredit en disant que la terre est très très bonne. Cependant la nation décide que la terre ne vaut pas les risques dangereux et demande de retourner en Égypte. Hachem voulait exterminer toute cette génération et recommencer une nouvelle de Moché. Les prières de Moché ont sauvé la nation d’une extermination divine; mais Hachem déclare que les gens de 20 ans et plus devraient périr dans le désert dans une période de 40 ans. une année pour chaque jour que les explorateurs ont passé à Canaan. Ce jour là devait être le 9 Ab.

Hachem instruit Moché des Mitzvot à accomplir lorsqu’ils entreront en Erets Ysrael, tels que les offrandes , sacrifices , et le prélèvement de la Hallah, qui est un cadeau au Cohen prélevé de la pate de pain La Paracha se termine avec les lois du Tsitsit et la condamnation à mort d’une personne qui a blasphémé le nom de Dieu.

A lire la section (Questions et réponses) en anglais pour en savoir plus sur la Paracha

 

HAFTARA DE LA SEMAINE – RAHAB ET LES EXPLORATEURS :

Arrivés à Jéricho, les espions se rendirent à la maison de Rahab, une aubergiste. On prévint le roi de Jéricho: ‘Voici que deux Israélites sont venus ici cette nuit pour explorer le pays.’ Alors le roi envoya dire à Rahab: ‘Fais sortir les hommes qui sont venus chez toi!’ Mais Rahab les avait cachés sur le toit de sa maison. ‘Des hommes sont bien venus chez moi’, reconnut-elle, ‘mais je ne savais pas d’où ils étaient. Ils sont partis à la nuit tombante, comme on fermait la porte de la ville. Poursuivez-les vite, vous les rattraperez.’ Les envoyés du roi se lancèrent à leur poursuite.

Dès que les hommes du roi furent partis, Rahab rejoignit les espions sur le toit et leur dit: ‘Je sais que Jéhovah vous donnera le pays. Nous avons appris tout ce qu’il a fait pour vous. Je me suis montrée bonne pour vous; promettez-moi donc que, vous aussi, vous vous montrerez bons envers moi. Laissez-moi la vie sauve, à moi et aux miens.’ Les espions lui promirent la vie sauve, mais elle devait remplir certaines conditions. ‘Attache ce cordon rouge à ta fenêtre’, lui dirent-ils, ‘et réunis auprès de toi tous les tiens. Quand nous reviendrons nous emparer de la ville, nous verrons le cordon et nous épargnerons les occupants de ta maison.’ De retour auprès de Josué, les espions lui rendirent compte de leur mission +(Josué2 :1-24)

 

 

Tirer ses propres conclusions

par Yossy Goldman

 

Certaines conclusions sont plus évidentes que d’autres. Mais parfois les conclusions les plus flagrantes ne sont pas nécessairement correctes. De sorte que tirer nos propres conclusions peut s’avérer une entreprise risquée.

Prenez par exemple la paracha de cette semaine. Les espions envoyés par Moïse reviennent de leur mission de reconnaissance de la Terre Promise avec un rapport effrayant sur les féroces nations guerrières de Canaan. Les Juifs sont abattus, terrifiés, et pleurent même à l’idée d’avoir à envahir ce pays, convaincus qu’il s’agit d’une mission impossible, une mission suicide. Le Tout-Puissant est en colère, le peuple est puni pour son manque de confiance en Sa promesse et les espions sont, pour la postérité, considérés comme les vilains de l’histoire.

Mais pourquoi ? Quel fut, en définitive, leur péché ? Moïse avait demandé un rapport sur la terre. Ils revinrent et rapportèrent fidèlement ce qu’ils avaient vu. Ils ne dirent aucun mensonge. Le pays était réellement formidable. Les habitants étaient vraiment gigantesques et puissants. Les fruits étaient véritablement immenses. Ils en ramenèrent même des spécimens pour le prouver. Donc, si tout ceci était vrai, pourquoi les punir ?

La raison ne tient pas à leur compte-rendu, mais à leur conclusion. Les faits tels que les espions les présentèrent étaient tout à fait exacts. Leur péché fut d’avoir conclu : « Nous ne pourrons pas affronter ce peuple, car il est plus fort que nous. » Moïse les avait envoyés en mission de renseignement. Leur travail était de ramener des informations et rien d’autre. Personne ne leur avait demandé leur opinion personnelle. L’objet de leur mission était de rassembler les données pour que les Israélites puissent déterminer la meilleure manière de conquérir le pays. Qu’ils y parviendraient était assuré : D.ieu leur avait promis cette terre ; Il leur en avait décrit la beauté et les avait assurés du succès.

Le même D.ieu qui vient de vous délivrer miraculeusement d’Égypte – la superpuissance de l’époque –, qui vous a ouvert la mer et s’est révélé à vous dans toute Sa gloire au Sinaï vous dit que la Terre Promise est là et vous attend. Et après tout ce qu’Il a fait pour vous, vous Lui tournez le dos et mettez publiquement en doute Sa capacité à vous faire réussir ? Ce n’est pas seulement une erreur de jugement. C’est une honte, un péché et un manque de foi. Le rapport des espions fut correct mais leur conclusion fut désastreuse.

Un professeur décida de démontrer à ses élèves les dangers liés à l’abus d’alcool. Pour ce faire, il fit une expérience. Il remplit un verre d’eau et un autre de whisky. Il prit ensuite un petit ver et le laissa choir dans le verre d’eau. Le ver fit un peu de natation et le professeur le retira, parfaitement intact, du verre d’eau. Puis il le laissa tomber dans le verre de whisky. Le ver mourut instantanément. Il se tourna alors vers la classe et leur demanda ce que cette expérience prouvait. C’est alors qu’un petit malin au fond de la classe s’écria : « M’sieur, ça prouve que si on boit suffisamment de whisky, on ne souffrira jamais des vers ! »

Les faits sont visibles par tous. La question est comment les interpréter. Si nous avons une idée préconçue et manipulons les données pour tirer des conclusions qui nous conviennent, cela peut sembler nous favoriser dans un premier temps, mais nous risquons de finir comme ces espions. Sans foi en D.ieu, même les informations les plus exactes peuvent donner lieu à des conclusions erronées.

par Yossy Goldman

 

Rav Yossy Goldman est né à Brooklyn, New

 

Mirror Mirror on the wall, who is the most beautiful woman of them all?

  1. was the most beautiful woman? Was it Helen of Troy? The Gemara writes that among the most beautiful of women were Sarah, Abigail, Esther, and Rahab. (Megila 15a) Most people remember Sarah and Esther but forget about Abigail and Rahab. Abraham tells Sarah: “Behold now, I know that thou art a fair woman to look upon. And it will come to pass, when the Egyptians shall see thee, that they will say: This is his wife; and they will kill me, but thee they will keep alive.” Regarding Esther it says: “And he brought up Hadassah, that is, Esther, his uncle's daughter; for she had neither father nor mother, and the maiden was of beautiful form and fair to look on; and when her father and mother were dead, Mordechai took her for his own daughter. One Midrash says that Sarah “looked like a monkey compared to the beautiful Chava”, yet Chava is not included in the list of 4 most beautiful women. The midrash also says that some don’t include Esther but rather include Vashti as on the 4 most beautiful women ever. Regarding Abigail it says: “Now the name of the man was Nabal; and the name of his wife Abigail; and the woman was of good understanding, and of a beautiful form; but the man was churlish and evil in his doings; and he was of the house of Caleb.” As David is fleeing Saul he protects the local farmers and asks for a cut of the profits in return. Nabal, the drunken unintelligent brute, refuses to pay and insults David who plans to kill him. Abigail, the intelligent beautiful wife intervenes and saves Nabal, but he ends up dying of a heart attack and David marries her. Rahab is the woman from today’s haftarah that saves Joshua’s spies from being captured. The Midrash describes that eventually she converts and marries Joshua, and her descendants are prophets. The Bible does not record any of this, but the rabbis went out of their way to tell this story and stress this point, to teach us a lesson; never judge anyone for being a convert or a descendant of a convert. One interesting Midrash asks: how beautiful was she? 4 She was so beautiful that even hearing her name mentioned would cause the man to be “excited”. Rav Nachman said, I heard her name and I felt nothing. Rabbi Yitzhak replied to him that is because you never met her. There are several other women in Tanach that are also described as being beautiful such as Rivka, Rachel, Tamar, Avishag, but the Midrash states that the above 4 were the most beautiful of all. By Dr.Rabbi Ronnie Hasson

 

 

QUESTIONS AND ANSWERS ON PARASHAT SHLAH LECHA

All references are to the verses and Rashi's commentary, unless otherwise stated

  1. Why is the portion about the meraglim written immediately after the portion about Miriam's tzara'at?
    13:2 - To show the evil of the meraglim (spies), that they saw Miriam punished for lashon hara (negative speech) yet failed to take a lesson from it.
  2. To what was Moshe referring when he asked the meraglim "Are there trees in the land"?
    13:20 - Were there any righteous people in the land whose merit would "shade" the Canaanites from attack?
  3. Who built Hebron?
    13:22 - Cham.
  4. Which fruits did the meraglim bring back?
    13:23 - A cluster of grapes, a pomegranate and a fig.
  5. How many people carried the grape cluster?
    13:23 - Eight.
  6. Why did G-d shorten the meraglim's journey?
    13:25 - G-d knew the Jews would sin and be punished with a year's wandering for each day of the spies' mission. So He shortened the journey to soften the decree.
  7. Why did the meraglim begin by saying the land is "flowing with milk and honey"?
    13:27 - Any lie which doesn't start with an element of truth won't be believed. Therefore, they began their false report with a true statement.
  8. Why did the meraglim list Amalek first among the hostile nations they encountered?
    13:29 - To frighten the Jews. The Jewish People were afraid of Amalek because Amalek had once attacked them.
  9. How did Calev quiet the people?
    13:30 - He fooled them by shouting, "Is this all that the son of Amram did to us?" The people quieted themselves to hear what disparaging thing Calev wished to say about the "son of Amram" (Moshe).
  10. Why did the Land appear to "eat its inhabitants"?
    13:32 - G-d caused many deaths among the Canaanites so they would be preoccupied with burying their dead and not notice the meraglim.
  11. Besides the incident of the meraglim, what other sin led to the decree of 40 years in the desert?
    13:33 - The golden calf.
  12. On what day did Bnei Yisrael cry due to the meraglim's report? How did this affect future generations?
    14:1 - The 9th of Av (Tisha B'av). This date therefore became a day of crying for all future generations: Both Temples were destroyed on this date.
  13. "Don't fear the people of the Land...their defense is departed." (14:9) Who was their chief "defender"?
    14:9 - Iyov.
  14. Calev and Yehoshua praised Eretz Canaan and tried to assure the people that they could be victorious. How did the people respond?
    14:10 - They wanted to stone them.
  15. "How long shall I bear this evil congregation?" G-d is referring to the 10 meraglim who slandered the Land. What halacha do we learn from this verse?
    14:27 - That ten men are considered a congregation.
  16. How is the mitzvah of challa different from other mitzvot associated with Eretz Yisrael?
    15:18 - The obligation to observe other mitzvot associated with Eretz Yisrael began only after the possession and division of the Land. The mitzvah of challa was obligatory immediately upon entering the Land.
  17. What is the minimum amount of challa to be given to a kohen according to Torah Law? Rabbinic Law?
    15:20 - No fixed amount is stated by the Torah. Rabbinic Law requires a household to give 1/24 and a baker to give 1/48.
  18. Verse 15:22 refers to what sin? How does the text indicate this?
    15:22 - Idolatry. "All these commandments" means one transgression which is equal to transgressing all the commandments - i.e. idolatry.
  19. Moshe's doubt regarding the punishment of the mekoshesh etzim (wood-gatherer) was different than his doubt regarding the punishment of the blasphemer. How did it differ?
    15:34 - Moshe knew that the mekoshesh etzim was liable for the death penalty, but not which specific means of death. Regarding the blasphemer, Moshe didn't know if he was liable for the death penalty.
  20. How do the tzitzit remind us of the 613 commandments?
    15:39 - The numerical value of the word tzitzit is 600. Tzitzit have eight threads and five knots. Add these numbers and you get 613.

credit for the source as Ohr Somayach Institutions www.ohr.edu

 

 

JEWISH QUOTES:

"What is the remedy for the evil inclination? Repentance!" ~~ Tanchuma

What is written lasts for ever." ~~ Isaac Abravanel

"Sugar in the mouth will not help if the heart is bitter." ~~ Yiddish Proverb

"The past lays a railroad track for the future." ~~ Ze’ev Vladimir Jabotinsky


"Every Jew has the right to immigrate to Israel." ~~ Israeli Knesset, July 5, 1950


Don’t be humble. You’re not that great." ~~ Golda Meir


"If I forget thee, O Jerusalem let my right hand wither! Let my tongue cleave to my mouth if I remember thee not, if I prize not Jerusalem above all my joys!" ~~ Psalms (Tehillim) 137:6

It is no challenge to die like a Jew; the true challenge is to live like a Jew." ~~ The Chofetz Chaim


If your own heart is too narrow to hold your secret, your friend’s is narrower still." ~~ Magen Avot


"If you do a man a favor, do not regard it as a debt he must repay!" ~~ Mishle Shua’lim


 

LE SOURIRE DU CHABBAT :

Un jeune homme se présente pour un poste dans une entreprise.
Le directeur lui précise.
- Ce que nous recherchons avant tout, c'est quelqu'un de responsable.
Alors là... vous ne pouvez pas tomber mieux !
Dans tous mes précédents boulots, chaque fois qu'il se passait
quelque chose, on disait que c'était moi le responsable.

Mr Cohen vient voir le rabbin :
- Comme c'est triste, vous vous rendez compte, c'est une veuve, avec trois enfants en bas âge, elle doit deux mille dollars de loyer, et si elle ne paie pas d'ici vendredi, le propriétaire la mettra dehors.
- C'est terrible, pauvre femme, dit le rabbin. Je vais faire un appel à la synagogue pour elle, mais en attendant, prenez-donc déjà cents dollars de ma part.
- Merci pour elle, monsieur le rabbin.
- Vous êtes vraiment généreux, monsieur Cohen ; êtes vous de la famille de cette dame ?
- Oh non !
- Alors comment se fait-il que vous vous préoccupiez d'elle ?

  • Je suis le propriétaire de l'appartement.

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Restless Sleep

Morris went to a psychiatrist. "Doc," he said, "I've got real trouble. Every time I get into bed, I get his weird feeling that there's somebody under it. I look under the bed, to check it out, but then I think there's somebody on top of it. I go back and forth, all night long, on top, under, on top, under... You gotta help me, Doc, I'm going crazy!"

"Just put yourself in my hands for few years," said the shrink. "Come to me three times a week, and I'll cure your fears." "How much do you charge?" "A hundred dollars per visit." "I'll think about it," said Morris. Six months later the doctor met Morris on the street. "Why didn't you ever come to see me again?" asked the psychiatrist. "For a hundred bucks a visit? My teenage son cured me for free." "Is that so! How did he do that?"

"He told me to cut the legs off the bed!"

 

How Morris Made His Fortune

A young man asked an old rich man how he made his money.

Morris, the old guy fingered his worsted wool vest and said, "Well, son, it was 1932. The depth of the Great Depression. I was down to my last nickel. So I invested that nickel in an apple. I spent the entire day polishing the apple and, at the end of the day, I sold the apple for ten cents. The next morning, I invested those ten cents in two apples. I spent the entire day polishing them and sold them at 5:00 pm for 20 cents. I continued this system for a month, by the end of which I'd accumulated the sum of $1.60.....

Then my wife's uncle Bernie died and left us two million dollars."

 

 

Who Made You

A little girl was sitting on her grandfather's lap as he read her a bedtime story. From time to time, she would take her eyes off the book and reach up to touch his wrinkled cheek. She was alternately stroking her own cheek, then his again. Finally she spoke up, "Grandpa, did G-d make you?"

"Yes, sweetheart,"he answered, "G-d made me a long time ago."

"Oh,"she paused, "Grandpa, did G-d make me too?"

"Yes, indeed, honey,"he said, "G-d made you just a little while ago."

Feeling their respective faces again, she observed, "G-d's getting better at it, isn't he?"

 

CHABBAT CHALOM – MAGHEN ABRAHAM

David Hasson

 

 

 

 

 

 

 

 

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Mon, July 6 2020 14 Tammuz 5780