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		                                    Maghen Abraham		                                </span>
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		                                    Maghen Abraham		                                </span>
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		                                    Maghen Abraham		                                </span>

M A Weekly Bulletin - PARACHAT EKEV 8 AOÛT 2020/ 18 AV 5780

08/07/2020 01:14:52 PM

Aug7

M.A. WEEKLY CHABBAT
                    CHABBAT EKEV

SHABBAT TIMES
candle lighting 7:55pm
chabbat morning :9:00am
havdalla 9:02  pm

 

 

 

 

 

 

PARACHAT EKEV , 8 AOÛT 2020/ 18 AV 5780


 

Nous célébrons la réouverture de notre Synagogue Maghen Abraham .

Nous avons reçu plus qu’une vingtaine d’inscriptions. Ce qui nous encourage à aller de l’avant et nous préparer pour les grandes fêtes .Vous recevrez cette semaine l’annonce avec tous les détails

 

Chabbat 8 Août Chahrit à 9 :00 am / Kiddush dans des boites

 

Explosions au Liban

Message tiré de la Paracha Ekev que nous lisons ce chabbat , et le 7ème jour de Pessah

 

Même la mort de nos pires ennemis nous interdit d’être comblés. : « Lorsque ton ennemi tombe, ne te réjouis pas ; s’il succombe, que ton cœur ne jubile pas » (Michlé 24:17)

 

 

Bon anniversaire: à Elie Saleh, Joseph Zeitouné et Mordechai Joshua Hadid

 

Hazkara : Shaul Chehade Hadid

 

NAISSANCE

 

Muriel et Maurice Bijo ont la joie d’annoncer la naissance de leur fille née

 

le 9 juillet

 

Nommée : Frida bat Mazal

 

Heureux grands parents:

 

Frida et Raphael Bijo

 

Nathalie et Jacob Assor

 

Que cette nouvelle addition apporte Nahat et joies à ses parents

 

Maghen Abraham offre ses meilleurs voeux aux familles Bijo et Assor

 

 

RÉSUMÉ DE LA PARACHA

 

Moché continue de s'adresser aux enfants d'Israël, leur promettant que s'ils réalisent les commandements de laTorah, alors, "de ce fait", ils prospéreront sur la terre qu'ils s'apprêtent à conquérir et dans laquelle ils vont s'installer conformément à la promesse faite par D.ieu aux patriarches. Moché leur adresse aussi des reprochesquant à leurs erreurs après la sortie d'Egypte, rappelant la faute du veau d'or, la révolte menée par Kora'h, et celle des explorateurs, la rebellion contre D.ieu à Tavéra, Massa, et Kivrot Hataava: « Vous avez été révoltés contre D.ieu depuis le jour où je vous ai connus », leur dit Moché. Mais il revient aussi sur le pardon que D.ieu a accordé après ces fautes, ainsi que sur les deuxièmes tables de la loi qu'Il a transmises après le repentir d'Israël. Durant ces quarante années dans le désert, D.ieu a nourri le peuple d'Israël par la "Manne", afin de lui apprendre que « cen'est pas seulement par le pain que l'homme vit mais par la parole divine ». Moché décrit la terre dans laquelle le peuple va entrer comme celle « où coule le lait et le miel », et qui est bénie par sept fruits: le blé, l'orge, la vigne, lafigue, la grenade, l'olive et la datte. C'est aussi le lieu où la Providence Divine (désignée par la métaphore "leyeux de D.ieu") s'exprime de la manière la plus forte au monde. Il demande aux enfants d’Israël de détruire les idoles établies par les anciens habitants de la terre de Canaan. Le peuple doit aussi exclure l'orgueil de penser que« C'est ma force et la puissance de mon bras qui m'a donné cette richesse ». Un passage clé de notre Paracha est le second paragraphe du "Chéma" qui reprend les principes fondamentaux du premier paragraphe (situé dans laParacha de Vaét'hanane) et mentionne la récompense que D.ieu accorde pour l'accomplissement des commandements ainsi que l'inverse (exil et famine) pour celui qui les rejette. C'est aussidans ce paragraphe quel'on trouve le verset fondateur du devoir de la prière, ainsi qu'une référence à la résurrection des morts durant période messianique

 

 

Avis de décés

 

C’est avec regret que nous annonçons le décès de

Daniel Elizov

 

Cher époux de Henriette Abenmoha

 

Père de Michelle et Tammy (ZL) Elizov

 

Membre de notre communauté depuis plusieurs années

 

Maghen Abraham offre ses plus sincères condoléances à la famille Elizov


 

The Mitzvot of Parashat Ekev

 

This week’s parasha contains 8 mitzvot, 2 negative commandments and 6 positive

commandments. The mitzvot in this week’s parasha are among the most fundamental and it is important to review them. Rambam orders the mitzvot beginning with the most fundamental.

This week’s parasha contains the 4th, 5th, 6th, and 7th most fundamental mitzvot and the other 3 are the

19th, and the 2 negative commandments, the 22nd and 25th mitzvot of the 613.

 

Avoda Zara

The 2 negatives commandments relate to foreign worship – Avoda Zara. We are

commanded not to take and use the jewelry that was associated with Avoda Zara and we are also commanded to not derive financial benefit from any item that was used for Avoda Zara. The punishment for transgressing either of these mitzvot is lashes, similar to most negative commands. One does not get the death penalty, for he did not actually worship the Avoda Zara.

 

Birkat Hamazon

The positive commandments in this week’s parasha are some of the most basic mitzvot

we have. The first is to thank Hashem for the food we have. The rabbis wrote the blessing of

Birkat Hamazon to fulfill this mitzva. From a biblical standpoint, one must recite this blessing

whenever we are full after eating. The rabbis added that we should recite the blessing whenever we eat even just an “olive” size piece of bread even if it did not fill us up. Recognizing that our sustenance comes from God and thanking Him for it is a fundamental mitzva that reminds us daily to be thankful to God for what we have. In this week’s parasha we also read about how in the desert the nation of Israel was given manna to eat. This was a test to see if they would follow God properly. What exactly the test was is unclear, but the overall idea was related to relying on God for our daily food in a very direct way and following his commands.

 

Love the convert

The second positive commandment in this week’s parasha is to love the convert. In his

listing of the Mitzvot, Rambam reminds us that this fundamental mitzva is in relation to the ger tzedek – the convert (there are other mitzvot that relate to the ger toshav – resident alien). The Ger tzedek is the non-Jew that comes to Judaism to accept the mitzvot and undergoes

circumcision and tevila in the mikveh for this purpose. Rambam wrote that a very basic, unhidden principle, that every compiler of the mitzvot had recognized, is the fact that this is completely separate from the mitzvah of loving everyone. Rambam reminds us that we are commanded

Ve’ahavta l’reacha kamocha” we must love every Jew, which includes the convert, and we are now additionally commanded in this parasha to love the convert. We have two commandments out of the 613) that require us to love God, one that commands us to love all Jews, including Himself, and one that is specific to him. Similarly, we are commanded to not cheat/harass any Jew: “velo tonu ish et amito” and then we are additionally commanded not to harass the specifically the convert: “velo tonu et hager”.

Rambam also compares this to the command to love God and writes that many midrashim

compare the command to love a convert equally to the command to love God himself. We are taught specifically to love God Himself: “ve’ahavta et Hashem Elohecha” and to love the convert:

“Ve’ahavtem et Hager.” This shows how important this mitzva was to the early rabbis and to

Rambam as well. Elsewhere Rambam writes that this mitzva is related to the mitzva to emulate God. The Torah teaches that God loves the convert “V’ohev ger” and we too are commanded to love the convert the way God does.

 

Yir’at Hashem

The next mitzva is to have yir’a or fear/awe of Hashem. We are supposed to truly believe

that if and when we transgress God’s commandments, God will punish us and we must stop

ourselves from transgressing the commandments (such as ona’a of the convert – harassing the convert). The Rambam explains that yirat Hashem is the result of the appreciation of God’s universe. When we see God’s creations, a person is overcome with awe at the absolute perfection of His handiwork. This Shabbat you can try and watch the meteor shower and fulfill this mitzvah on the day we read it in synagogue.

 

Prayer

This next mitzva is really one of the most fundamental. It is to pray to God. The Torah

tells us that we must serve God. In this week’s parasha it says “ul’ovdo” – to serve him. This

mitzva is mentioned many times throughout the Torah. Rambam reminds us that this means to pray to God at least once daily at any time of day and that doing so is a biblical obligation of every Jew, men and woman alike. The rabbis later more clearly defined the mitzva and wrote the specific prayers and times in which we pray and serve our God.

 

Glued to God

The next mitzvah is to “glue ourselves to Him” – “ul’dobka bo”. Rambam explains that this

Mitzva is fulfilled by associating ourselves with Torah scholars and Torah observant Jews (TOJs). By being friends with Torah observant people and chachamim who truly study Torah for its own sake (as opposed to for the purpose of getting fame, power, respect, a title, etc.) we are fulfilling

this Mitzva as it will bring us also closer to the proper understanding of Torah and living in the proper way that is expected of us from God.

 

Swear in God’s name

The 8th mitzva of this week’s parasha is to swear in God’s name. We are taught that when

we have to swear, we should swear in the name of God and not in the name of anything else. We of course should never swear in God’s name when it is not necessary but when it is necessary, we must use God’s name, as this is a respect to Him. Today we rarely, if ever, swear in God’s name and this is mostly due to not having a real bet din system

 

 

 

 

QUESTIONS AND ANSWERS ON EKEV

  • What must the Jewish People do to ensure that Hashem will fulfill His promise to do good for us?
    7:12 - Guard even the "light" commandments.
  • When a group performs a mitzvah, whose name is attached to the mitzvah?
    8:1 - The person who finishes it.
  • How did the Jewish People do their laundry in the midbar?
    8:4 - The ananei kavod (clouds of glory) cleaned and bleached their clothes.
  • How did the Jewish People obtain clothing for their growing children in the midbar?
    8:4 - As their children grew, their clothing grew with them.
  • How many days did Moshe spend on Mt. Sinai altogether?
    9:18 - 120 days.
  • On what day did Moshe come down from Mt. Sinai having received complete forgiveness for the Jewish People?
    9:18 - The tenth of Tishrei, Yom Kippur.
  • How was Aharon punished for his role in the golden calf?
    9:20 - His two sons died.
  • Who made the ark in which Moshe placed the second set of tablets? What special function did it later serve?
    10:1 - Moshe. This ark would accompany the Jewish People into battle.
  • Which sin of the Jewish People was prompted by the death of Aharon?
    10:6-7 - When Aharon died the ananei kavod departed, causing many Jews to fear war with the King of Arad and to retreat toward Egypt.
  • Why were the levi'im chosen by Hashem?
    10:8 - Because they did not participate in the sin of the golden calf.
  • Why do the levi'im have no portion in the land?
    10:9 - Since they served in the Temple, thus they were not free to work the land.
  • All aspects of man's life are in Hashem's "hands" except one. What is this?
    10:12 - Fear of Heaven, which is dependent upon the person.
  • What is the "added benefit" of observing the mitzvot?
    10:13 - There is reward.
  • What is meant by circumcising one's heart?
    10:16 - To remove those things that block the words of Torah from entering.
  • What are the sources of water for the fields of Egypt and Eretz Yisrael?
    11:10 - Egypt is irrigated by manually carrying water up from the Nile. Eretz Yisrael is supplied by rainwater requiring no work on the part of its inhabitants.
  • What path does the Torah prescribe for gaining new knowledge?
    11:13 - By repeatedly reviewing what one knows, one more easily acquires new knowledge.
  • Which activity is "serving Hashem with the heart"?
    11:13 - Prayer.
  • When the Jewish People sin, why are they considered worse than the generation of the flood?
    11:17 - Because the generation of the flood had no one from whom to learn.
  • How does one "cleave to Hashem"?
    11:22 - Attaching oneself to Torah scholars.
  • 1995-2017 Ohr Somayach International - All rights reserved.

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La bataille: jadis et aujourd’hui

par Naftali Silberberg

 

La Torah fait un piètre livre d’histoire : d’importants événements historiques y sont complètement omis, alors que des incidents apparemment insignifiants sont relatés en long et en large. Et pour rendre les choses un peu plus confuses, la Torah a le chic pour raconter des événements hors de la séquence chronologique.

C’est qu’en fait, la Torah, bien qu’elle soit présentée sous forme de récit, n’est pas du tout un livre d’histoire. Chaque épisode biblique est une « actualité », applicable à notre vie quotidienne. Ainsi, la Torah ne relate que des histoires dont les messages sont intemporels, et ces histoires elles-mêmes sont « éditées », ne conservant que les détails pertinents à ses messages éternels, et présentées d’une manière qui véhicule le message de manière optimale.

Étudier la Torah sans chercher à y déceler les messages contemporains revient à ignorer l’âme de la Torah

Ainsi, étudier la Torah sans chercher à y déceler les messages contemporains revient à ignorer l’âme de la Torah. Par exemple, lorsque nous nous sentons débordés et submergés par les soucis de la vie, nous puisons de l’inspiration chez Noé. Quand nous sommes forcés à lutter contre le mal, que ce soit la tentation à l’intérieur ou l’opposition à l’extérieur, nous lisons l’histoire de Jacob et d’Ésaü, et nous y apprenons comment réagir. L’histoire de l’Exode nous apprend à affronter notre asservissement à nos pulsions, à notre nature et/ou à nos addictions.

Le Livre du Deutéronome regorge de propos de Moïse décrivant la prochaine conquête du pays de Canaan ainsi que ses promesses que les Israélites seront victorieux dans la bataille. Le texte suivant, extrait de la paracha de cette semaine, est l’une de ses nombreuses déclarations à ce sujet :

Peut-être te diras-tu : « Ces nations-là sont plus nombreuses que moi ; comment pourrai-je les déposséder ? » Ne les crains pas !... Ne tremble donc pas devant elles, car l’Éternel ton D.ieu, qui est au milieu de toi, est un D.ieu grand et redoutable. (Deutéronome 7,17-21)

Moïse s’adressait à une nation qui était aussi habituée aux miracles que nous le sommes à la nature. Avec Moïse à leur tête, les Israélites venaient de vaincre les deux puissants royaumes des Emorites et des Bashanites. Leur régime alimentaire quotidien consistait en manne céleste et en eau qui jaillissait miraculeusement d’un rocher. Pourtant Moïse sentit leur crainte et leur appréhension, et il sut qu’il devait les rassurer. Ils étaient pleinement conscients qu’une fois rentrés en Canaan, ils seraient livrés à eux-mêmes : D.ieu n’enverrait pas dix plaies sur les Cananéens, et Moïse ne serait pas là non plus pour manipuler la nature à sa guise. Et livrer bataille aux 31 rois cananéens sur un pied d’égalité était une perspective effrayante.

Et Moïse ne contesta pas que l’ennemi fût redoutable. Mais il assura les Enfants d’Israël que, bien que D.ieu ne serait pas directement manifeste dans leur guerre, Il serait néanmoins en coulisses, leur assurant la victoire. Reconnaissant l’importance du moral, Moïse inspira la confiance aux Israélites, leur disant qu’ils devaient seulement accomplir leur part sur le champ de bataille et D.ieu assurerait la victoire.

D.ieu veut que nous luttions et que nous peinions, mais quand nous le faisons, Il garantit personnellement notre victoire

 

 

JEWISH PROVERBS

 

A blow is forgotten; a spoken word lingers on.

A child’s tears reach the heavens.

A guest is like rain: when he lingers on, he becomes a nuisance.

Better barley soup at home than a roast at someone else’s home.

A penny at hand is worth a dollar at a distance.

All brides are beautiful; all the dead are pious.

Don’t eat the challah before you’ve made the blessing.

As the wallet grows, so do the needs.

Better to lose with a wise man than to win with a fool.

Ask advice from everyone, but act with your own mind.

 

LE SOURIRE DU CHABBAT

 

La petite Sarah, dix-sept ans, pleure.

Son père découvre qu'elle est enceinte. De qui?

D'Elie Epstein, le milliardaire.

Le père va le trouver.

Elie Epstein est en conseil d'administration, au 52e étage de son propre gratte-ciel.

Voyant arriver le père de Sarah, il suspend le conseil, fait sortir tout le monde et dit au père:

Je sais pourquoi tu es venu.

Ecoute, on va s'arranger.

J'offre 10 millions de dollars à la petite, 1 million de dollars à toi et à sa mère, plus cinq cent mille dollars par jour au petit qui va sans doute naître.

Le père dit:

OK, mais si elle fait une fausse couche, tu lui donnes une deuxième chance?

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Un homme rentre dans un bar et demande

Est-ce que quelqu'un a perdu un paquet d'argent avec un elastique autour

Un client répond : Oui, c'est à moi, c'est à moi

Tenez; J'ai retrouvé l'èlastique

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Un homme appelle un taxi qui vient de passer...

Le taxi s'arrête un peu plus loin, et recule pour prendre son client,

Dis donc ! dit l'homme au chauffeur, vous ne comptez pas me facturer le trajet de la marche arrière ?

Non, dit le Chauffeur, je ne facture pas ce service !!

Et bien pourriez-vous m'emmener à la gare ? en marche arrière ?

 

Chopped Liver Sandwich

"Excuse me," Nissbaum said to the cashier at David's Deli, as he examined the check, "what's this eight bucks for?"

"For the chopped liver sandwich, sir."

"Really?" said the startled customer. "Whose liver was it, Rockefeller's?"

 

Insomnia

"Listen to me, Mr. Levy," said the doctor. "If you ever expect to cure your insomnia, you have to stop taking you trouble to bed with you."

"I know, but I can't," said Herb Levy. "My wife refuses to sleep alone."

 

Forgive and Forget

There is an ancient Jewish proverb that says that "A Jewish wife will forgive and forget, but she'll never forget what she forgave."

 

CHABBAT CHALOM

MAGHEN ABRAHAM

 

David Hasson

 

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CONGREGATION MAGHEN ABRAHAM

 

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Fri, March 29 2024 19 Adar II 5784